Jeg var forleden til et seminar arrangeret af Odense Let´s Play med 2 af forfatterne til den nye bog Rule Breaking Strategy, som er en hands on metode, hvor man lærer at bryde sin branches normer og spilleregler, så der skabes afstand til konkurrenterne. Et stærkt værktøj til at finde nye og bedre måder at gøre tingene på, så man udfordrer logikken i branchelandskabet og differentierer sig fra konkurrrenterne. At skabe bevidste forandringer, hvor der ageres anderledes end konkurrenterne, for at sikre merværdi og succes. Hovedparten af virksomhederne i en branche har tendens til at gøre det samme som de andre og dermed stille sig i den hårdeste konkurrencezone. På seminaret blev vore tanker og vaner udfordret, via bl.a. brug af LEGO, så vi slap hæmmende regler og normer og blev i stand til at tænke mere frit. Vi turde byde vildt ind hos andres virksomhedscases og nye ideer sprøjtede ud. Vi prøvede værktøjerne i praksis, hvor vi bla. skulle tænke andre brancher og organisationers måde at gøre tingene på ind i vores virksomhed, og det stod klart for mig, at det netop er derfor vi hos Elsebeth Fogh og Global Partner har fået så stor succes de seneste år. Det vil vi arbejde med at blive endnu mere bevidste om og bedre til.
Først udvælger du en spilleregel du vil udfordre, det kan f.eks. være: marked, målgruppe, produkter, funktionalitet, ydelser, oplevelser, marketing, salgskanaler og steder, leveringstid/ indkøbstid, pris, rabatter, ekstra værditilbud, service, kundepleje, træning, logistik, distribution, løsninger, adfærd, tilgængelighed, nytteværdi, location/beliggenhed, split af fortjeneste, financiering, gensalg, netværk, sparring, loyalitetsskabende aktiviteter, partnerpleje, sikkerhed, overblik etc. Derefter brainstormes der i grupper ud fra 5 indfaldvinkler:
- Hent inspiration i andre brancher. Hvem er gode til at….(den spilleregel du har valgt) Hvad gør de?
- Lege med eksisterende spilleregler. Gå modsat. Hvad hvis vi kraftigt forstærkede/formindskede/fjernede/ændrede reglen?
- Koble sammen på nye måder (som f.eks. Barcadi Breezer) Hvordan kan vi sammensætte på alternative måder?
- Kigge på de ordinære/kedelige spilleregler (det man altid gør i branchen) og udfordre dem
- Provokeret inspiration via fotos. Hvad ville xx (f.eks. Mærsk, Madonna, Lars Larsen, Novo, Disney, Peter Ålbæk, ISS, Gucci) gøre? Hvordan ville en sådan kombination se ud?
Afslutningsvis udvælges en ide. Ideen/konceptet tænkes igennem hele vejen. På hvilke parametre kan vi være unikke: I det små, med andre, i ekstremer mv. Ideen visualiseres og evalueres (0-5) via et ederkoppespind på 6 fokusområder: Untraditionel, attention getting, customer usefullness, ROI, market potentiel, additionel sales.
Skriv et svar