Elsebeth Fogh

Results through people

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor og modtag den gratis E bog Hjælp jeg er så træt af, at ingen forstår mig – styrk din indre power og bliv hørt forstået og respekteret.

  • Forside
  • Shop
  • Styrk din indre power
  • Blog
  • Artikler
  • Coach brevkasse
  • Coach
    • Coach profil
      • Målgrupper
      • CV
    • Karriere coaching
    • Ledercoaching
    • Teamcoaching
    • Stresscoach
    • Integrative coaching
      • The Shadow Effect
      • Blue Print Coaching
      • Referencer Integrative Coaching
    • DiSC profiler
    • Outplacement
    • Livshjulet
  • Ledelsesrådgiver
    • Referencer
      • Samarbejdspartnere
      • Referencer fortsat
  • Citater om livet
  • Video
  • Kontakt
You are here: Home / Artikler / Hvilke kompetencer må den succesfulde leder bestride?

Hvilke kompetencer må den succesfulde leder bestride?

2. juni 2010

På sidste møde i Børsen Executive Club stillede Tom Knutzen adm. direktør i Danisco skarpt på, hvilke kompetencer den succesfulde leder må bestride. Han slog indledningsvis fast, at succes vurderes af andre, og at der ikke findes et svar eller en opskrift omkring lederskab. Rammebetingelserne er forskellige og vi er forskellige. Han mål var at give stof til eftertanke, inspiration og diskussion, men hans fokus var: Det personlige lederskab & Den bevidste leder. Han fortalte at den største beslutning han havde taget nogensinde var at fri til sin kone, og fremhævede vigtigheden af balance med privatsfæren. At have baglandet med. Han nævnte at de fleste ledere har prøvet at være meget kloge (have succes og fremgang) og være lidt kloge (under krisen). Der vil være svingninger over tid. Det går op og ned. Men godt lederskab fordrer selverkendelse. Det forventes, at der skabes varige resultater (succes) hvilket kræver den rette leder og det rette team

Den rette leder skal have passion og ambition, have selverkendelse og være realistisk. Sætte realistiske mål. Kunne lære at tilpasse sig, have talent men kan lære meget. Skal have “kant” (mod). Der skal være et fundament at bygge på for lederskabet f.eks. kunne lide at være på. I Danisco investerer de i disciplinen lederskab bla. via værktøjer og træning i færdigheder indenfor coaching, feedback og evaluering af præstationer. Deres lederskabsmodel består af 4 elementer: Setting distinction (få gruppen til at blive enige (rette ind) hvor vi er på vej hen. Connecting (dialog, forståelse, input, engagement). Executing (være dygtige til det vi gør og levere varen). Energizing (testen over alle test. Har jeg mere eller mindre energi, når jeg har talt med lederen, at man føler man kan præstere mere efter mødet med lederen)

Skabelsen af et team er nøglen og det sværeste. Krav til teamet er: fælles agenda og mål, at man komplementerer hinanden, har personlig respekt, tillid & åbenhed. Den formelle chef er også den uformelle chef (fair, rimelig, rigtigt) ikke uden friktion/kant (ingen hyggeklub). Spørg dig selv, når alle går ud af døren, vil de så vælge dig som uformel leder? Har du det godt i rollen som leder?

Processen som ledelsesværktøj handler om inddragelse, kollektiv erkendelse, deltagelse, fælles ejerskab (ej påført). Kommunikation et et must. Der skal skabes en fælles vision, værdier og prioriteter. Historien skal sælges og tilliden skal etableres. Processen skal være i fokus – ikke personfiksering. Vigtigt at lederen holder begge ben på jorden. Man skal sige vi ikke jeg. Når det går godt smitter det positive og flere ting kan lade sig gøre. Værdier og dialog er en forudsætning for godt lederskab, men det er resultaterne der tæller. Angriberne for holdet får heller ikke forlænget kontrakten, hvis der ikke bliver scoret.

Den stærkeste vej til engagement er at vise interesse for andre og deres fagområder, råmaterialer, produktion, logistik, teknologi, R&D, salg / markedsføring.

Kan man planlægge sin karriere?  Der skal præsteres og leveres her og nu. Ikke for meget fokus i fremtiden. Det handler om retning, held, hårdt arbejde, balance og resultater.  Verden er flad, så kravet om global indsigt er steget,

Globale megatrends: Hot, Flat, Crowded. Der er et kæmpe ressourcespild i forhold til mad der smides ud, befolkningen bliver ældre, så der skal fokus på sundhed, den globale opvarmning og CO2 udledningen. Der bliver kamp om ressourcerne, bæredygtige løsninger, global arbejdsdeling under opløsning.

Fremtiden leder skal kunne fungere i nye virtuelle organisationer og ejerstrukturer. Den vertikale integration er historie. Organisationen har fokus på et veldefineret led i værdikæden. Det handler om størrelse, udbredelse og kritisk masse for at opnå konkurrencekraft. Hastighed, innovation og nye produkter/services er et must. Der er krav om åbne innovationsplatforme, performance, alliancer, joint ventures, engagement med alle stakeholders for at sikre entreprenant adfærd.

Næste generation af medarbejdere udfordrer lederrollen og organisationens strukturer idet de stiller krav om: feedback, forandring & tryghed (dillema) meningsfuldhed (fortælle en historie) virtuelle organisationer, loyalitet overfor hvem? (de taler videre når de rejser). Danske virksomheder skal sikre uddannelse af ledere med global erfaring, men samtidig sikre, at de kommer tilbage til Danmark. Vi skal fortsat have produktion i Danmark og faglærte specialister, for ikke at miste viden

Det er vigtigt at have dialoger på tværs og få vendt det der ikke virker. Hos Danisco vurderer og kategoriserer de personalet i high, medium & low performance og lægger udviklingsplaner. Så det er ikke med henblik på afvikling som f.eks. i Generel Electric, hvor man hvert år fyrer de 10% dårligste performere. Det er let at rose, men sværere at sige: Det er ikke godt nok, på en opbyggelig måde. ´

Det er vigtigt at bruge talegaverne til at bygge bro, når det kniber.

Relaterede indlæg:

  1. En selvbevidst leder er ikke en selvoptaget leder
  2. En god leder er troværdig, ærlig og ligefrem. Autentisk ledelse er i højsædet
  3. De 7 teknikker til øget selvbevidsthed der gør dig til en bedre leder
  4. Kvinders kompetencer skal udnyttes i bestyrelser

Skrevet i: Artikler

Forrige indlæg Næste indlæg

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kurv

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh har siden 1998 coachet ledere og medarbejdere til den korteste vej til de vigtigste mål. Til fornyet indsigt og bevidsthed om, hvad de virkelig ønsker sig. Bidraget til overblik over, hvad der helt specifikt skal til, for at nå de vigtigste mål, og hvad der står i vejen. Sikre at der skabes varige forandringer.

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Copyright © 2025 · Elsebeth Fogh · Udviklet af: ReneSejling.dk

Copyright © 2025 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log in

For at forbedre din brugeroplevelse bruger dette website cookies .Accepter

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR