På sidste møde i Børsen Executive Club stillede Tom Knutzen adm. direktør i Danisco skarpt på, hvilke kompetencer den succesfulde leder må bestride. Han slog indledningsvis fast, at succes vurderes af andre, og at der ikke findes et svar eller en opskrift omkring lederskab. Rammebetingelserne er forskellige og vi er forskellige. Han mål var at give stof til eftertanke, inspiration og diskussion, men hans fokus var: Det personlige lederskab & Den bevidste leder. Han fortalte at den største beslutning han havde taget nogensinde var at fri til sin kone, og fremhævede vigtigheden af balance med privatsfæren. At have baglandet med. Han nævnte at de fleste ledere har prøvet at være meget kloge (have succes og fremgang) og være lidt kloge (under krisen). Der vil være svingninger over tid. Det går op og ned. Men godt lederskab fordrer selverkendelse. Det forventes, at der skabes varige resultater (succes) hvilket kræver den rette leder og det rette team
Den rette leder skal have passion og ambition, have selverkendelse og være realistisk. Sætte realistiske mål. Kunne lære at tilpasse sig, have talent men kan lære meget. Skal have “kant” (mod). Der skal være et fundament at bygge på for lederskabet f.eks. kunne lide at være på. I Danisco investerer de i disciplinen lederskab bla. via værktøjer og træning i færdigheder indenfor coaching, feedback og evaluering af præstationer. Deres lederskabsmodel består af 4 elementer: Setting distinction (få gruppen til at blive enige (rette ind) hvor vi er på vej hen. Connecting (dialog, forståelse, input, engagement). Executing (være dygtige til det vi gør og levere varen). Energizing (testen over alle test. Har jeg mere eller mindre energi, når jeg har talt med lederen, at man føler man kan præstere mere efter mødet med lederen)
Skabelsen af et team er nøglen og det sværeste. Krav til teamet er: fælles agenda og mål, at man komplementerer hinanden, har personlig respekt, tillid & åbenhed. Den formelle chef er også den uformelle chef (fair, rimelig, rigtigt) ikke uden friktion/kant (ingen hyggeklub). Spørg dig selv, når alle går ud af døren, vil de så vælge dig som uformel leder? Har du det godt i rollen som leder?
Processen som ledelsesværktøj handler om inddragelse, kollektiv erkendelse, deltagelse, fælles ejerskab (ej påført). Kommunikation et et must. Der skal skabes en fælles vision, værdier og prioriteter. Historien skal sælges og tilliden skal etableres. Processen skal være i fokus – ikke personfiksering. Vigtigt at lederen holder begge ben på jorden. Man skal sige vi ikke jeg. Når det går godt smitter det positive og flere ting kan lade sig gøre. Værdier og dialog er en forudsætning for godt lederskab, men det er resultaterne der tæller. Angriberne for holdet får heller ikke forlænget kontrakten, hvis der ikke bliver scoret.
Den stærkeste vej til engagement er at vise interesse for andre og deres fagområder, råmaterialer, produktion, logistik, teknologi, R&D, salg / markedsføring.
Kan man planlægge sin karriere? Der skal præsteres og leveres her og nu. Ikke for meget fokus i fremtiden. Det handler om retning, held, hårdt arbejde, balance og resultater. Verden er flad, så kravet om global indsigt er steget,
Globale megatrends: Hot, Flat, Crowded. Der er et kæmpe ressourcespild i forhold til mad der smides ud, befolkningen bliver ældre, så der skal fokus på sundhed, den globale opvarmning og CO2 udledningen. Der bliver kamp om ressourcerne, bæredygtige løsninger, global arbejdsdeling under opløsning.
Fremtiden leder skal kunne fungere i nye virtuelle organisationer og ejerstrukturer. Den vertikale integration er historie. Organisationen har fokus på et veldefineret led i værdikæden. Det handler om størrelse, udbredelse og kritisk masse for at opnå konkurrencekraft. Hastighed, innovation og nye produkter/services er et must. Der er krav om åbne innovationsplatforme, performance, alliancer, joint ventures, engagement med alle stakeholders for at sikre entreprenant adfærd.
Næste generation af medarbejdere udfordrer lederrollen og organisationens strukturer idet de stiller krav om: feedback, forandring & tryghed (dillema) meningsfuldhed (fortælle en historie) virtuelle organisationer, loyalitet overfor hvem? (de taler videre når de rejser). Danske virksomheder skal sikre uddannelse af ledere med global erfaring, men samtidig sikre, at de kommer tilbage til Danmark. Vi skal fortsat have produktion i Danmark og faglærte specialister, for ikke at miste viden
Det er vigtigt at have dialoger på tværs og få vendt det der ikke virker. Hos Danisco vurderer og kategoriserer de personalet i high, medium & low performance og lægger udviklingsplaner. Så det er ikke med henblik på afvikling som f.eks. i Generel Electric, hvor man hvert år fyrer de 10% dårligste performere. Det er let at rose, men sværere at sige: Det er ikke godt nok, på en opbyggelig måde. ´
Det er vigtigt at bruge talegaverne til at bygge bro, når det kniber.
Skriv et svar