Forsker og underviser i retorik på RUC Jonas Gabrielsen holdt på network12 et glimrende indlæg om retorik og selvfremstilling. Han fremhævede at det er vigtigt at indtænke sig selv som en brik i kommunikationen og stille sig selv spørgsmålet Hvem er jeg? Hvordan klikker jeg værdimæssigt med dem jeg skal kommunikere med? Han henviste til en undersøgelse fra Ledelse i dag, der påviste at ved forberedelsen af kommunikation indtænkte 82% Hvem er publikum, 68 % Min argumentation (stoffet), 69% Dispositionen og 69% Gode eksempler/cases/storytelling. Men ingen indtænkte egen person, værdier, overbevisninger etc. Det er vigtigt at der er samspil mellem det jeg siger og den jeg er, var hans pointe
Der er intet budskab uden en person. Vi kan forberede om vil indtage eller overtage et rum.Vores selvfremstilling. Vi forbereder vores dyder. Om vi vil fremstå vidende, sympatisk, imødekommende etc. Om vi vil fremme eller begrænse vores samtalepartnere. Vigtigt både at indtænke:
Ethos Afsender (opbygge respekt og anerkendelse)
Logos Budskabet
Pathos Modtageren (påvirke publikum emotionelt, grine, rose, skabe fællesskab, skrækhistorier etc.)
Hvornår begynder et pitch? Allerede når vi lander f.eks. på P pladsen, så er vi på. Når vi møder dem vi skal mødes med undervejs til mødet. Ingen kigger på dem der har talt, de kigger på dem, der skal til at tale. Der bliver vi vurderet. Der hvor vi placerer os i et rum betyder noget. Placerer vi os centralt i rummet eller i periferien? Kontakter vi de centrale personer i rummet? Signalerer vi velbehag og lyst til at være her? Tør vi sende vores energi ud og fylde? Vi kan bruge volumen også uden at sige noget med mening til at skabe opmærksomhed. Dernæst kommer det vigtige budskab.
At gå på scenen er en aktiv del af en performance. Så skab lidt “støj”. Leg med rummet. Interager med rummet. Hils hvis du kender nogen. Brug rummet. Gør det til dit rum. Begynd når du er klar – ikke før.Vær i rummet sammen med andre.
Tænk over hvordan du vil fremstå. Autentisk, erfaren, succesfuld, imødekommende etc. Hvad tilskriver dit publikum et højt Ethos? Alt hvad du siger eller gør påvirker andres billede af dig. De vurderer hvem du er.
For de fleste er det vigtigt at virke vidende dvs. vide hvad jeg taler om. Men er det også vigtigt for dig at være sympatisk dvs. have de rette værdier? Eller velvillig dvs. evne til at gå i dialog og lytte til dem du taler med? At interagere ikke lukke spørgsmål. f.eks. jeg kan godt forstå…Rigtigt godt spørgsmål…og så indtænke dit svar. Lad spørgsmålet stå i rummet. Søge at forstå dem og vise empati. Aktiv lyttende med kropssproget. Så når man meget længere med kommunikationen og mister ikke energien i rummet.
Måske du har brug for at vælge en ud og træne den. Den du ikke plejer at bruge. F.eks. fra vidende til velvillig.
Husk vi har altid indflydelse på enhver form for samtale. En overvejelse der kan forberedes.
Jonas har skrevet bogen Talens magt og her kan du se en video med Jonas hvor han taler om forskellen på mundtlig og skriftlig kommunikation
Skriv et svar