Elsebeth Fogh

Results through people

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor og modtag den gratis E bog Hjælp jeg er så træt af, at ingen forstår mig – styrk din indre power og bliv hørt forstået og respekteret.

  • Forside
  • Shop
  • Styrk din indre power
  • Blog
  • Artikler
  • Coach brevkasse
  • Coach
    • Coach profil
      • Målgrupper
      • CV
    • Karriere coaching
    • Ledercoaching
    • Teamcoaching
    • Stresscoach
    • Integrative coaching
      • The Shadow Effect
      • Blue Print Coaching
      • Referencer Integrative Coaching
    • DiSC profiler
    • Outplacement
    • Livshjulet
  • Ledelsesrådgiver
    • Referencer
      • Samarbejdspartnere
      • Referencer fortsat
  • Citater om livet
  • Video
  • Kontakt
You are here: Home / Artikler / Retorik og personlig selvfremstilling – ledere glemmer at indtænke sig selv

Retorik og personlig selvfremstilling – ledere glemmer at indtænke sig selv

27. september 2012

Forsker og underviser i retorik på RUC Jonas Gabrielsen holdt på network12 et glimrende indlæg om retorik og selvfremstilling. Han fremhævede at det er vigtigt at indtænke sig selv som en brik i kommunikationen og stille sig selv spørgsmålet Hvem er jeg? Hvordan klikker jeg værdimæssigt med dem jeg skal kommunikere med? Han henviste til en undersøgelse fra Ledelse i dag, der påviste at ved forberedelsen af kommunikation indtænkte 82% Hvem er publikum, 68 % Min argumentation (stoffet), 69% Dispositionen og 69% Gode eksempler/cases/storytelling. Men ingen indtænkte egen person, værdier, overbevisninger etc. Det er vigtigt at der er samspil mellem det jeg siger og den jeg er, var hans pointe

ledere der taler, taler der leder

Der er intet budskab uden en person. Vi kan forberede om vil indtage eller overtage et rum.Vores selvfremstilling. Vi forbereder vores dyder. Om vi vil fremstå vidende, sympatisk, imødekommende etc. Om vi vil fremme eller begrænse vores samtalepartnere. Vigtigt både at indtænke:

Ethos  Afsender (opbygge respekt og anerkendelse)

Logos  Budskabet

Pathos Modtageren (påvirke publikum emotionelt, grine, rose, skabe fællesskab, skrækhistorier etc.)

Hvornår begynder et pitch? Allerede når vi lander f.eks. på P pladsen, så er vi på. Når vi møder dem vi skal mødes med undervejs til mødet. Ingen kigger på dem der har talt, de kigger på dem, der skal til at tale. Der bliver vi vurderet. Der hvor vi placerer os i et rum betyder noget. Placerer vi os centralt i rummet eller i periferien? Kontakter vi de centrale personer i rummet? Signalerer vi velbehag og lyst til at være her? Tør vi sende vores energi ud og fylde? Vi kan bruge volumen også uden at sige noget med mening til at skabe opmærksomhed. Dernæst kommer det vigtige budskab.

At gå på scenen er en aktiv del af en performance. Så skab lidt “støj”. Leg med rummet. Interager med rummet. Hils hvis du kender nogen. Brug rummet. Gør det til dit rum. Begynd når du er klar – ikke før.Vær i rummet sammen med andre.

Tænk over hvordan du vil fremstå. Autentisk, erfaren, succesfuld, imødekommende etc. Hvad tilskriver dit publikum et højt Ethos? Alt hvad du siger eller gør påvirker andres billede af dig. De vurderer hvem du er.

For de fleste er det vigtigt at virke vidende dvs. vide hvad jeg taler om. Men er det også vigtigt for dig at være sympatisk dvs. have de rette værdier? Eller velvillig dvs. evne til at gå i dialog og lytte til dem du taler med? At interagere ikke lukke spørgsmål. f.eks. jeg kan godt forstå…Rigtigt godt spørgsmål…og så indtænke dit svar. Lad spørgsmålet stå i rummet. Søge at forstå dem og vise empati. Aktiv lyttende med kropssproget. Så når man meget længere med kommunikationen og mister ikke energien i rummet.

Måske du har brug for at vælge en ud og træne den. Den du ikke plejer at bruge. F.eks. fra vidende til velvillig.

Husk vi har altid indflydelse på enhver form for samtale. En overvejelse der kan forberedes.

Jonas har skrevet bogen Talens magt og her kan du se en video med Jonas hvor han taler om forskellen på mundtlig og skriftlig kommunikation

Relaterede indlæg:

  1. Fordobling af ledere med personlig coach
  2. Stresshåndtering og personlig planlægning
  3. 8 ud af 10 ledere får aldrig gennemført deres strategi
  4. Ledere bliver headhuntet til nye job

Skrevet i: Artikler

Forrige indlæg Næste indlæg

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kurv

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh har siden 1998 coachet ledere og medarbejdere til den korteste vej til de vigtigste mål. Til fornyet indsigt og bevidsthed om, hvad de virkelig ønsker sig. Bidraget til overblik over, hvad der helt specifikt skal til, for at nå de vigtigste mål, og hvad der står i vejen. Sikre at der skabes varige forandringer.

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Copyright © 2025 · Elsebeth Fogh · Udviklet af: ReneSejling.dk

Copyright © 2025 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log in

For at forbedre din brugeroplevelse bruger dette website cookies .Accepter

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR