Doctor Saki Santorelli, administrerende direktør ved Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society reflekterede forleden på mindfulness seminar over:
Hvad er mindfulness egentlig i forskellige sammenhænge ?
Hvordan kan vi integrere mindfulness i egen person ?
Hvad er kernekompetencerne i forhold til mindfulness baseret stress reduktion MBSR og andre mindfulness baserede interventioner MBI?
Hvordan kan mindfulness ændre den måde vi tænker læring, undervisning og relationer med klienterne ?
Saki Santorelli indledte med at slå fast at mindfulness hverken er enkelt eller let. Men intet som er værd at gøre er simpelt eller let. Heller ikke at opfoste vores børn. Det kræver vedholdenhed igen og igen og igen. Kapacitet til at blive ved
Den centrale risiko ved mindfulness er at miste integriteten dvs. tilgangen til mindfulness. Som mindfulness instruktør skal du kunne holde rummet. Skabe den rette kontekst om læringen. Det handler om vores liv, så det er vigtigt at være nysgerrig, undersøgende, studere, opleve som en form for opdagelsesrejsende i vores eget indre. At mærke hvordan stemningen er i gruppen, da den skifter fra øjeblik til øjeblik.
Det er vigtigt ikke kun at tillære teknikkerne, men udleve mindfulness, så du ved hvad det virkelig handler om – ellers er det hverken sandt eller dit. Det er let at lære selve teknikkerne i form af teksten til øvelserne, men sværere at udleve det i praksis. Mindfulness kommer ikke fra en bog eller et stykke papir du læser op af – det kommer fra din oplevelse og dit nærvær. Du kan se meget ved blot at kigge efter, som han nævnte. Hvad er der at se, høre, mærke, lugte, smage og føle?
It wasn´t down on any map – true places never are. Du ved bare det er mindfulness når du oplever det, ser det eller føler det – eller når der er fravær af mindfulness. Når du ikke er mindful.
Mindfulness kan ikke læres teoretisk. Mindfulness skal erfares og opleves. Det skal omsættes og mærkes fysisk. På engelsk embodyment som en kompetence eller udtryk for andre kompetencer. Så som mindfulness instruktør overbringer vi både dagens temaer via gennemgang af selve emnet og via proces, hvor det afprøves i praksis, hvorefter instruktøren faciliteter en inquiry via spørgsmål til deltagerne hvor deres oplevelser undersøges nærmere. En form for dissikering af hvad der skete under øvelsen.
Mindfulness handler om relationskompetencer. At lære at skabe relationer til hinanden. Dem der kommer til forløb i mindfulnessbaseret stress reduktion MBSR kommer med helt forskellige livsbetingelser og diagnoser. Nogen er i sorg andre i smerte etc så det er vigtigt at kunne rumme turbulens.
Du kan købe hans bog The healing practice of mindfulness her
Saki Santorelli nævnte en lang række vigtige begreber og kompetencer forbundet med at være mindfulness instruktør – som jeg efter bedste evne vil søge at uddybe her. Tilgiv mig hvis jeg ikke får alle nuancer med, da jeg oversætter fra engelsk og dette er et resume af et langt indlæg.
Bekræftelse. Skru op for din nysgerrighed og vilje til at lære. At stille spørgsmålstegn ved det du oplevede. Hvad skete der? Hvornår skete det? Hvad skete der så? Hvad mærkede du? Hvordan mærkede du det? At opdage at du er ikke dine tanker og følelser – men hvad er du så? Ikke blot nye opdagelser, men også nye svar. Du har alt hvad der skal til. Dit åndedræt og livsenergi.
Er det sandt at du bliver mere afslappet? Har du nogensinde været helt afslappet? Hvornår har du sidst haft den oplevelse? Hvem er det der siger at du ikke er i stand til at være opmærksom? Er det sandt ? Opdage nye bevidsthedsdimensioner – the limbus
Kontinuitet. At have en fast praksis. Noget der kan støtte dig for en tid. Som båndet mellem mor og barn. At få skabt et læringsmiljø, så du får en stor dosis erfaring og ikke kun læser dig til det. Så du får en viden om meditationspraksis og dig selv.
Støttende. Vores opgave er at minde folk om noget de allerede ved
Smeltedigel. En beholder vi putter noget ned i, så det bliver til sand essens – som til det pure guld eller destillering af parfume. Opløsning til det sande selv eller kernen
Implicitte kompetencer. Der er en lang række kompetencer som er underforstået eller underliggende, som kendetegner det at være mindful som instruktør. Du kan spørge dig selv om hvis du går til klasseværelset med alle de kompetencer de umiddelbart har brug for, vil du så være en god instruktør? Nej der er noget, der ligger dybere. Spørg hvad er det, der vil kunne opfylde mine intentioner og ønsker? Få min passion til at brænde? Mit dybere livsformål? Mit darma? Hvad er jeg her for? Hvad er virkelig væsentligt?
Saki læste et digt af Rumi med indsigten: At være i en gryde med kogende vand er ikke så dårligt, hvis det er vores dybere formål. Vi kan faktisk ende med at bede om at blive kogt lidt mere. Få lidt flere udfordringer, som kan udvikle os.
Drama og seperation. Når vi ikke føler os helt forbundet oplever vi seperation. Og når vi endelig oplever forbundethed, så venter vi blot på, hvornår det mon vil ende igen.
Union. Oplevelsen af at være forbundet. At være engaged.
Lidelse. Vi lider alle af og til. Hvad kan vi opdage omkring det? Hvilken visdom kan vi uddrage? Ofte er der tale om dobbeltbindinger – uanset hvad vi gør oplever vi smerte. Og vi bekymrer os om vores bekymringer og er angste for vores angst.
Forandring.Vi søger at holde os tilbage. At holde noget tilbage. Men forandringer sker hele tiden. Det er et livsvilkår. Vi har tendens til at tænke på nedturene. Hvad med at fokusere på opturene. At vi kommer op igen.
Tanker. Vi har alle mulige slags tanker. Som Mark Twain sagde: My life has been filled with tradegies. Many of them never occured. Også i grupper og organisationer har vi ofte nogle bestemte tanker. Se hvad der sker, når du træder ud af gruppen og får nye perspektiver
Følelser. Vores selv er flydende. Det ændrer sig gennem erfaring. Vi siger ofte: Det er sådan jeg er. Men er det sandt? Eller kan vi ændre os, når vi får nye oplevelser og indsigter.
Nuet/nowness. Hvordan møder jeg Nuet? I betydningen af at være fleksibel. At møde alle impulser i en form for vågen opmærksomhed
Soul work/At opleve flow. At lade sig flyde med. Hengive sig til det der er
The fear of going down. Det er ikke behageligt, men det er transformerende at dykke ned og mærke alt det der er. At opleve en form for alkymistisk død. At noget er ubarmhjertigt hårdt. Alt er ikke sødt og godt. Som i eventyrerne hvor prinsesserne ofte skal så meget grueligt igennem, før det bliver godt. Perioder der er hårde og udfordrende. Tænk bare på Askepot. I eventyrerne lærer vi om de gode, de onde og de grimme
Det uønskede. Det vi har aversion imod. At bringe lys og bevidsthed til vores sår, vores smerte, det vi har svært ved at være med
Bryde op. To crack free. At komme ud af skallen vi beskytter os med. At slutte sig til fællesskabet. At dele vores sårbarhed. There is more room in a broken heart. Vi lever mere intenst
Sårbarhed. Vise vores sårbarhed og opleve samt modtage ømhed
Smelte/tø. At bløde op og komme ud af den hårde skal. Tænk på når foråret kommer og isen smelter, græsset gror og blade og blomster springer ud. Så kan vi bedre møde andre mennesker. Vi udvider vores kapacitet til at rumme hinanden
Kærlighed. Hvad elsker du? Hvad ved du om kærlighed? Det er en kompetence som tillader os at læne os frem mod andre – ikke fordi vi skal, men fordi vi ønsker det. At være i live.
Forstillelse/fornægtelse. At foregive at noget er behageligt. At forstille os. Vi har tendens til at fornægte eller løbe fra det vi ikke ønsker. Det hjælper os ikke. Se hvad der sker hvis du bliver i det. Kigger på det. Undersøger det.
At falde. At overgive os til det der er. At lære at lade os falde. At lade os rive med. Hengive os. At opbygge indre styrke
At være i live. Har du oplevet, at alt hvad du gjorde viste sig at være forkert? Tillad dig selv at lade det ske. Det er en del af det at være menneske og i live
Ømhed. Tillad dig selv at vise imtimitet
It´s already complete inside of you – remember embodyment
Du er allerede komplet som du er – udtryk/vis/omsæt det du allerede ved dybt inderst inde
Du kan læse mit resume her af indlæg fra samme konference af psykolog phd Jacob Piet og forskningsleder phd Lone Overby Fjordbak er om hvad mindfulness er og de revolutionerende forskningsresultater, der viser hvor effektiv mindfulness er i forhold til at reducere stress, angst, depression, smerte og kroniske lidelser.
Kontakt mig via elsebeth@global-partner.dk hvis du vil vide mere om mindfulness
Skriv et svar