Den healende kraft ved mindfulness var en kæmpe oplevelse at høre om, da Jon Kabaz-Zinn phd stifter af The Stress reduction Clinic og Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society, University of Massachusetts på seminar i sidste uge med udgangspunkt i sin bog Lev med livets katastrofer fortalte om:
Hvorfor mindfulness er så effektivt
Hvor stammer mindfulness oprindeligt fra
Hvad erfaringerne er med mindfulness på verdensplan og
Hvordan fremtiden ser ud for mindfulness
Intro til mindfulness af Jon Kabat-Zinn. Han indledte naturligvis med en meditation – efter han kort havde bemærket, at vi deltagere ikke skulle tro, at vi skulle mestre mindfulness for at deltage. Alle kan være med. Alle kan trække vejret og alle kan være i Nu´et. Det handler om at mærke og fornemme det vi kan sanse. En invitation til at være her hjemme i sin krop og sit sind. Det handler om at være den, du allerede er. Ikke foregive noget. De der ikke har prøvet det før, har en nybegynders sind. Det vil være første og eneste gang du oplever det i den reneste form. Det er det vi træner i mindfulness at have en nybegynders sind.
Indfaldsvinkel til mindfulness. Han spurgte om der var nogen der havde problemer i deres liv, noget vi er udfordret omkring eller kæmper med – og bad os række hånden op, hvilket vi stort set alle gjorde. Ja det er en del af livet konstaterede han tørt. Han opfordrede os til at rulle den røde løber ud og invitere det ind. Acceptere at det er det, der er. Ikke søge at flygte fra det. At have kærlig opmærksomhed og omsorg for det, der er.
Mindfulness inkluderer andre mennesker og de oplevelser vi har det svært med – har aversion imod
Mindfulness træner “musklerne” der omfatter nysgerrighed, åbenhed, empati, kærlig omsorg og visdom. At gå fra hovedet og ned i kroppen. Det handler om at skabe plads – ikke at fylde på.
Ingen er her ved et tilfælde sagde han. Hvad fik dig til at komme/være her? Var det ambitionen om at lære mindfulness og at tjene penge på det? Det er ok, men hvad er den underliggende intention?
Mindfulness er kraftfuldt, fordi det stammer fra nogle overleverede bevidsthedsøvelser. Nogle helt andre bevidsthedsdimensioner. Og stammer fra Buddismen. Der fortæller at vi skaber lidelse ved at have modstand. Han introducerede kort begrebet Dukkha som du kan læse mere om her. Det skaber stress. Men vi skal ikke tro at vi kan/skal være lykkelige hele tiden. Den overbevisning er nemlig en del af lidelsen. Mindfulness kan ikke læres fra en bog eller et kursus – det skal leves sagde han igen og igen.
En historie fra en budda om forskellen på at gøre og at være: Når jeg er en buddist driver jeg andre til vanvid. Når jeg er budda er der ingen der har reaktion på mig. Det er altså en tilstand.
Vi er den art der ved og ved at vi ved.
Du kan købe Jon Kabat-Zinn´s bog Lev med livets katastrofer her
Baggrunden for og visionen om mindfulness. Jon har en baggrund som læge og forsker og så mennesker falde igennem sundhedssystemet. Hans ønske var at tilbyde dem noget de kunne gøre for dem selv. Et transformerende perspektiv. Et system – som en form for service – man kunne henvise folk som ikke responderede på den øvrige behandling for psykiske lidelser til, så de kunne blive hjulpet og guidet. Baseret på intensiv træning i meditation og yoga. En måde at være og se som man kender fra Tao (hamonisering med naturens orden) og Dharma (Buddas lære om erkendelse og indsigt og hinduismens lære om universets orden). At tilbyde nye perspektiver og nye måder at opleve på. facilitere adgang til nye bevidsthedsdimensioner. Ikke traditionel kognitiv terapi som vi ellers kender det. Derfor stiftede han Stress reduction clinic og Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society på det medicinske fakultet ved University of Massachusetts
Mindfulness vækker/udvikler nervebanerne til frontallapperne som bliver styrket og Hippocampus vokser (læring, orienteringsevne og hukommelse) . Den svinder normalt ind ved stress og depression, men kan altså udvikles igen.
Mindfulness får Amygdala til at svinde ind – som er den del af hjernen, der håndterer frygt og forsvarsmekanismerne kamp, flygt og frys. Når man har stress og angst vokser amygdala helt op til dobbelt størrelse.
Mindfulness baseret stress reduktion MBSR er udviklet til at vare 8 sessioner og har til formål at træne nærvær. Den første session indledes med at smage, lugte, lytte, se og mærke en rosin . Vi smager normalt ikke vores mad, fordi vi er så optaget af alt muligt andet. Og så introduceres man til det, der kaldes en body scan, hvor man ligger ned med lukkede øjne uden sko på og flytter sin opmærksomhed rundt i kroppen. Mange mennesker har udfordringer med deres krop, noget de ikke bryder sig om ved deres krop. Kunne den være god nok bare for et øjeblik? Det er jo egentligt fantastisk at dit hjerte banker helt af sig selv og alle de funktioner i din hjerne og krop der fungerer, så du lever. Der er siddende og gående meditation samt mindful yoga, hvor man sætter tempoet ned og sanser.
Vi mennesker har tendens til at leve for det næste øjeblik – og hele tiden tror vi, at det vil blive bedre engang. Men dette er øjeblikket – Nu´et. Ren væren. Mindfulness er en oplevelse af, at alt er som det skal være. At vi ikke er adskilt fra hinanden. Det er muligt som Jon sagde, jeg har oplevet det. Han opfordrede os til at kigge rundt på hinanden – drinking from each other. Opleve kontakten og fælleskabet.
Hvad er mindfulness egentlig? Jon beskriver det som fundementale og frigørende praksisser, som stammer fra de buddistiske traditioner. Frihed fra hvad? Fra illusioner, frygt, lidelse og ond vilje. At møde Selv´ets sande natur. At genfinde en nybegynders undrende sind igen og igen. At opdage hvor din opmærksomhed er og bringe den blidt tilbage igen og igen. At have en intention. En dyb opdagelse af den menneskelige kultur. At suspendere sin opmærksomhed jævnligt. Det kan anbefales til alle, der praktiserer psykoterapi i forskellige former. Jung har skrevet om Zen som en sindstilstand af umiddelbar tilstedeværelse uden at filtrere indtrykkende intellektuelt. Buddismen taler om den direkte vej til renselse og ren væren. Den sande vej.
Det siges at Budda engang blev spurgt om han var Gud – nej svarede han jeg er vågen.
Som Jon sagde, vi har brug for mindfulness og vi er i den mest oplagte situation til at implementere det på alle niveauer – både individuelt, i organisationer, samfund og planeten.
Hvorend du går er du
Vær opmærksom på din krop, det er der dit sinds betingelser sætter sig og viser sig
Det kinesiske tegn for mindfulness indeholder både hjerte og nærvær – at være present og i kontakt med sit hjerte og sine følelser.
Mindfulness er ikke rent intellektuelt, men noget der føles. Det bygger på frihed, medfølelse og visdom og handler om begrebet oplysthed (entlightment).
Den bevidsthed som opstår som følge af bevidst opmærksomhed i Nuét – uden at dømme.
Vi kan alle hvile i bevidstheden. Men det er sjældent vi oplever den form for væren. Vi har så travlt. Det er værd at huske os selv på at have øjeblikke, hvor der ikke er nogen steder vi skal hen, noget vi skal nå eller opnå. At befri sig selv. At handle passende ud fra ren væren. Somme tider bevidst somme tider ikke. Du er blot. Det kan blive din naturlige tilstand.
Mindfulness handler om både attention og intention dvs. opmærksomhed og intention. At skærpe vores opmærksomhed bevidst via fokus på det, der er lige nu. Du kan tænke på meditation ved hjælp af metaforen med stilladser. Meditation som et værktøj/instrument eller et skelet/stativ som en form for ramme for noget der bygges op.
Mindfulnes meditation udvikler vores Selv referende netværk i hjernen – via udvikling af vores nærvær. Når vi fokuserer på vores åndedræt kan vi nedsætte stresshormonerne og aktivere vores følelsesmæssige intelligens og få kontakt med det vi kan kalde Selvet. Vi har ofte et meget begrænset syn på os selv, ukorrekt og egocentrisk. Og ser ting der ikke er det, blot fordi vi har en masse antagelser og forforståelse. Fordi vi analyserer og kobler det vi ser sammen med noget vi tidligere har set/oplevet. Vi ser ikke det der er – lige nu og her. Jon opfordrer os til at stille spørgsmålet Hvem er jeg? Hvordan definerer jeg mig selv? Tør jeg give slip på min gamle identitet dvs. alt det jeg identificerer mig med?
Mindfulness og nybegynders sind. Andre mennesker forventer at du skal være den du var i går. Vi sætter os selv og hinanden i bås. Det giver dig ikke meget frihed til at opfinde dig selv fra øjeblik til øjeblik – fra dag til dag!
Vores tænkning og grublerier kan drive os til vanvid. Jon anbefaler at give vores tanker opmærksomhed. Det vil give os frihed ikke at søge at flygte fra vores tanker, følelser, kropssignaler og adfærsmæssige impulser.
Mindfulness som faglig kompetence i undervisnings- og sundhedssektoren
Forstil dig hvor mange lærere, der ønsker at få elevernes opmærksomhed. Opmærksomhed kan optrænes via mindfulness. Ved små øvelser som at indlede timerne med at ringe med en klokke og bede eleverne række hånden i vejret, når de ikke længere kan høre klokken.
Opmærksomhed kan være vejen til dybere kontakt med vores menneskelighed. Og opmærksomheden er den pris vi betaler for dagens civilisation
Vores uddannelsessystem bygger på at udvikle vores analytiske og kritiske sans. At bearbejde indtryk og sætte dem i bås. Hvad med også at fokusere på at udvikle vores opmærksomhed?
Det er vigtigt at være grounded i den dybere forståelse for mindfulness for at kunne undervise i det og han nævnte bla Dalai Lahma i den forbindelse
Hospitaler er centre for lidelse, derfor udviklede Jon mindfulness baseret stress reduktion MBSR på et hospital. For at afhjælpe stress, lidelse, misbrug, personlighedsforstyrrelser etc
Det etiske fundament i mindfulness er at være ikke dømmende, ikke skadende, tålmodig, venlighed, medfølelse, nybegynders sind, tillid, generøsitet, taknemmelighed etc.
Mindfulness praktiseres både som fast rutine i form af daglig meditation og uformelt i dagligdagen hvilket vil sige den måde, hvorpå man lever mindful øjeblik for øjeblik uanset hvilke omstændigheder man befinder sig i. Han fremhævede vigtigheden af at være i integritet, når man udøver sit virke som mindfulness instruktør.
Jon fortalte at time magazine netop har bragt en artikel om mindfulness revolutionen i verden. At han netop har været i Kina og undervise i mindfulness og at det er paradoksalt, at kineserne udelukkende er interesseret, fordi neuro forskningen har påvist effektiviteten. Så han gjorde dem opmærksom på, at de oprindeligt har traditionen i deres kultur. Forestil jer hvis kineserne går tilbage og kommer i kontakt med deres forfædres visdom og bevidsthed og bruger den på de økonomiske og miljømæssige områder!
En af hans afslutningsreplikker var : Vi lever en meget reduceret andel af vores potentiale i forhold til vores bevidsthed
Let´s start a new beginning
Du kan læse mit resume her fra samme konference af indlæg med adm. direktør Saki Santorelli Center for mindfulness der reflekterer over, hvordan vi kan integrere mindfulness i egen person og kernekompetencerne i mindfulness baseret stress reduktion MBSR
Du kan læse mit resume her fra samme konference af indlæg af psykolog phd Jacob Piet og forskningsleder Lone Overby Fjordback der fortalte om hvad er mindfulness og de revolutionerende forskningsresultater af mindfulness baseret stress reduktion MBSR
Skriv et svar