Spørger: Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan bruger du LinkedIn ?
LinkedIn er det ikke kun en lidt støvet og kedelig måde at vise sit CV på? Hvad er formålet med LinkedIn og hvordan bruger du det selv ? Jeg synes der er så mange sociale medier efterhånden at det kan være svært at finde hoved og hale i hvor jeg skal prioritere min tid. Jeg er jo allerede på Facebook og har vænnet mig til at bruge det, så er det ikke lidt spild af tid også at være på LinkedIn. Jeg orker ikke hvis det er endnu en energisluger der tager fokus fra det jeg helst vil lave. Jeg synes det er ubehageligt at skulle eksponere mig selv på de sociale medier. Jeg er i bund og grund en meget privat person og bryder mig ikke om at skulle sælge mig selv og alle ved en masse om mig.
Svar: Hvordan bruger du LinkedIn i praksis
Arkivering af virtuelle visitkort på LinkedIn – med foto så jeg kan huske folk og lærer dem bedre at kende
LinkedIn er en nem måde at arkivere virtuelle visitkort, når jeg møder nye mennesker. På LinkedIn har jeg altid hurtig adgang til at få et indblik i kunders, coachklienters og øvrige netværks baggrund inden jeg skal til kundemøder, have første coachsamtale, til netværksmøder etc. og så er der jo foto på som er en stor hjælp for sådan en som mig der er virkelig dårlig til at huske hvem folk er. Så jeg bruger LinkedIn til at forberede mig og skabe overblik og større forståelse for dem jeg er sammen med. Jeg sparer altså tid og energi, da jeg ikke længere skal tro jeg skal kunne huske alt om alle og da jeg altid kan slå folk op og søge yderligere information, ligesom jeg altid Googler dem jeg skal have møder med for at kende deres interesser, baggrund mv. Dette formål bliver som jeg oplever det ikke dækket af andre sociale medier.
God tone og professionel tilgang på LinkedIn
Samtidig er tonen yderst sober og professionel og for dem der kun ønsker at dele sine faglige ressourcer og ikke nødvendigvis ønsker at være personlig eller sågar privat, passer dette medie måske bedre. Jeg oplever de fleste professionelle relationer efterhånden er på LinkedIn, så derfor kan det være værd at overveje om du også vil være tilstede på LinkedIn for at være en del af det professionelle fællesskab og sende det signal: Jeg er til business connexions.
LinkedIn kan styrke din personlige branding og din ekspertrolle ved at du deler din viden
Jeg bruger også LinkedIn til at linke til min gratis coachbrevkasse og mine blogindlæg med resume af bøger, foredrag mv om nyeste tendenser indenfor ledelse samt tips og tricks til jobsøgning, myter og fakta om stress mv. Dvs LinkedIn er super godt til personlig branding og content marketing. Man rammer ofte en anden målgruppe end på Facebook, Google+ og Instagram. For mig er det vigtigt at nå ud til så mange som muligt og øse af min viden, erfaring og redskaber, da jeg er vildt taknemmelig for dem der har inspireret mig i tidens løb. Viden er guld værd i mit univers. Min primære målgruppe ledere, konsulenter og lignende er at finde på LinkedIn.
For mig som selvstændig er det også værd at tage med, at når jeg linker fra andre medier som LinkedIn til min hjemmeside ranker den højere på Google, og jeg leder samtidig folk ind på min hjemmeside, så de kan få mere viden og jeg får mere aktivitet og ranker endnu højere og styrker dermed min ekspertrolle. Ligesom andre kan deltage i dialogen og videregive deres erfaringer og meninger, så jeg både skaber en kommunikationskanal, et talerør og et informationsfyrtårn.
Ny inspiration og ny viden findes på LinkedIn
Jeg får også selv en masse nye input ved at følge andre og være med i forskellige grupper på LinkedIn. Det forudsætter at jeg bruger lidt tid, når jeg får en ny connexion, på at tjekke deres profil, connexions og de grupper ud, som de er medlem af. Det giver et hurtigt indblik og ny inspiration. Jeg følger så de indlæg der kommer i min nyhedsstrøm på LinkedIn og får f.eks. besked når nogen i netværket har fået nyt job mv., så jeg kan skrive tillykke. Jeg bliver i så godt humør, når jeg liker og skriver anerkendende til andre og jeg elsker at følge med i andres liv og gøren. Derfor er meget blevet lettere for mig.
Fortrolighed og historik ved dagsorden, referat mv. i lukkede grupper på LinkedIn
Jeg har også faciliteret flere ledernetværk, hvor jeg har brugt lukkede grupper til at skrive dagsorden og referat mv. og til at give et overblik over medlemmerne, så vi hurtigere lærer hinandens baggrund at kende rent fagligt og uddannelsesmæssigt. Og så er det rart både at have et overblik over dagsorden og referater, men også over historik, da man kan følge en tråd. Deltagerne kan tilmelde sig og melde afbud til møder, hvor alle kan se hvem der kommer, så det ikke kun er mødelederen der sidder på informationen. Der kan ikke gemmes dokumenter direkte i LinkedIn pt. men der kanf.eks. linkes til dropbox med mulighed for fortrolighed eller slideshare som er offentlig, så gruppen kan dele dokumenter.
Indblik i en given branche via LinkedIn og styrkelse af sin identitet og sit image
Jeg anbefaler altid LinkedIn til mine karrierecoachklienter som oftest er ledere og på jobsøgningskurser for studerende samt når jeg er mentor på karrierecentret for studerende på Syddansk universitet og hos Udvikling Fyn for iværksættere, til at finde interessante virksomheder og grupper, så de får inspiration til spændende virksomheder at søge job hos eller få som kunder eller samarbejdspartnere og får adgang til let at få opbygget deres virtuelle netværk. De vil få indblik i branchen med relevante kurser, artikler mv. Ligesom de kan lave en mere kreativ og visuel præsentation de kan linke til via slideshare. Det vil også gøre at potentielle arbejdsgivere eller kunder kan finde dem på Google og de vil sende et signal om at de er aktive og opbygger deres identitet i branchen.
Husk andre Googler dig ligesom du Googler dem, så det kan godt betale sig at investere noget tid i din profil beskrivelse
Referencer og positive ambassadører via LinkedIn stiver selvtilliden
Og så er en kæmpe sidegevinst ved LinkedIn at du kan bede dine tidligere ledere, kolleger og øvrige samarbejdspartnere om at give dig referencer. Det er ikke som ved andre former for skriftlige anbefalinger at man kun spørger chefen og bagefter har den liggende i en støvet skuffe hvor ingen ser den. Nej de kan da ligeså godt ligge på nettet og arbejde for dig i al fremtid. Og så kan jeg love dig at du bliver super glad når anbefalinger strømmer ind og får stivet selvtilliden af og styrket selvværdet. Og så er det jo også værd at huske at dem du skriver til lige får dig top of mind og bliver mindet om den positive energi. Det kan gøre at i får styrket jeres bonding og de lige vil nævne dig i forskellige sammenhænge og dermed fungere som positive ambassadører for dig.
LinkedIn bruges til headhunting
Jeg har også en del der linker op til mig via LinkedIn, da vi fungerer som headhuntere og lejer tekniske konsulenter ud i oliebranchen. Vi bruger dog mest vores personlige netværk og vores egen CV bank pt. men overvejer kraftigt at få oprettet en virksomhedsside og bruge LinkedIn mere direkte som rekrutteringskanal.
Jeg har en del klienter, venner og kollegaer der er blevet kontaktet af headhuntere via deres profil på LinkedIn og har hørt om et headhunterfirma der mistede 75% af deres omsætning på bare et år som følge af finanskrisen og at deres kunder selv kunne finde egnede kandidater via LinkedIn. Så når vi taler jobsøgning øger du dine chancer væsentligt jo flere lodder du har købt i lotteriet – dvs. jo flere kanaler du benytter dig af
Håber dette var svar på dit spørgsmål og gav forskellige indfaldsvinkler til brugen af LinkedIn.
Du kan læse mere om hvordan du skriver en god ansøgning til dit drømmejob der brænder igennem her
Og her kan du læse mere om netværk, content marketing og det at styrke din ekspertrolle her
Deltag gerne i kommentarfeltet med at fortælle hvordan jer læsere bruger LinkedIn, så vi kan dele personlige erfaringer og inspirere hinanden
Skriv et svar