Fra hieraki til netværk og heteraki – content marketing er åben og supporterende vidensdeling
Brugen af de sociale medier og content markedsføring hvor vi åbent praktiserer vidensdeling med alle, er en del af en bevægelse der udspringer af Grundtvig, der satte den danske dialog kultur igang via højskolerne. Jeg havde en fantastisk dejlig og inspirerende oplevelse forleden på Ryslinge Højskole i anledning af iværksætterugen uge47, hvor forstander Tyge Mortensen entusiastisk og indlevende fortalte om hvordan kriser skaber udvikling og delte Grundtvigs tanker om at dialogen er vigtig. At sandheden kommer ud af dialogen mellem mennesker. At viden ikke er for de få, men for alle. At viden udvikler sig ved at blive delt. Det er da en bevægende tanke og en bevægelse der er værd at bakke op om og være en del af.
Nyt mindset fra hieraki til netværk og heteraki – fra masseproduktion til masseinnovation
Der er en adfærdsændring på vej pointerede Thyge Mortensen, hvor vi bevæger os fra hierakier som er kendetegnet ved at være lukkede i forhold til viden, som er selektive og nytteorienterede i forhold til hvem vi vil dele vores viden med, og kontrollerende af frygt for at afgive suverænitet, fejle, vise sårbarhed eller for andres reaktioner eller ikke at nå målene. Der stammer fra det gamle industrisamfund. Som mange stadig er præget af.
Vi bevæger os mod netværk og heteraki med en mere åben tilgang, hvor man deler tilfældig, giver noget og bidrager med al den viden man har.
Definitionen på heteraki er at en opgave løses bedst af den bedst kvalificerede gruppe, opmand eller kreatør.
I heteraki kan vi selv påtage os en ekspertrolle, fordybe os i et felt, dele og debattere vores viden.
Danmark har i forvejen relativt få og lave hierakier, så her har vi et fortrin. Fra jobtager til jobmager.
Så spørg dig selv: Hvorfor skal jeg være her? Hvad skal jeg lave, der gør andre mennesker glade og beriger både dem og mig? Hvor og hvordan kan jeg åbne op og dele min viden til gavn for de mange? Skal jeg have en blog? En Facebookside? På Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ etc. Dorte Møller Madsen fra Stormvind holdt en glimrende peptalk om værdien af at have en digital strategi.
Og han har aldrig levet, som klog på det er blevet, han først ej har kær Citat Grundtvig. Hvad er din passion? Hvad er det andre mennesker altid spørger mig til råds om?
Jeg har f.eks. åbnet en coach brevkasse og en ny Facebook side for at dele min viden vidt og bredt, da jeg ønsker at øse af mine erfaringer og dele mit livssyn og de værktøjer der virker for mig. Skrive om det jeg brænder for. Dele fordi jeg ikke kan lade være. Tage den plads der er min. Tager du din plads?
Der er 3 veje til ekspertrollen og heteraki:
- Resultateksperten der selv har gået vejen og vist det kan lade sig gøre at få succes
- Research eksperten der har sat sig ind i området ved at søge ny viden og fordybe sig i emnet. Der interviewer og mingler med en masse andre eksperter
- Guruen der selv er rollemodel og udviser de værdier der missioneres dvs. er sig selv
Vi prøvede netweaving af i praksis, idet vi gav hinanden inspiration på kryds og tværs til konkrete udfordringer i vores forretning ud fra et mindset: Hvad kan jeg gøre for dig? Pay it forward, som jeg tidligere har skrevet et blogindlæg om her
Tyge henviste til Thomas Power E cademy og hans sociale netværk branding strategi med faserne: know me, trust me, like me, follow me
Det handler om at først skal folk vide at vi er der og lære os at kende. Når de kender os og kan lide os samt får opbygget tillid, så vil de følge os og blive ambassadører der anbefaler os og køber af os, når de får behov for lige netop det vi kan bidrage til. Så det kræver blot, at vi går igang med at skabe relationer, møde og kommunikere med målgruppen for at forstå deres behov og vinde deres tillid samt at skabe og producere noget nyttig viden, indhold og produkter via content marketing.. Så vil vi tiltrække kunderne og opgaverne som en magnet. Og det er ikke kun for selvstændige erhvervsdrivende, men også for dig der vil udvikle din personlige branding som ekspert.
Vær ikke så bange for at kvantiteten er på bekostning af kvaliteten. Jo flere connections des større netværk og mulighed for inspiration og hjælp etc
Skriv et svar