Ledelseidag opsumerer globaliseringens indflydelse på ledelse jfr. IBM Global CEO Study 2010, hvor IBM, et af verdens største konsulenthuse, har interviewet 1.500 topledere fra 60 lande og 33 brancher og spurgt, hvordan de ser den fremtidige udvikling. Lederne svarer, at omgivelserne i fremtiden bliver meget mere komplekse og foranderlige, og cirka halvdelen af de adspurgte mener ikke, deres organisationer er rustet til det i dag. Desuden mener to tredjedele af toplederne, at de er nødt til at ændre deres virksomheder fundamentalt inden for de næste to år.
Hovedkonklusionen er, at man ikke mere kan regne med at klare sig med klassiske ledelsesdyder som konsekvens, disciplin, integritet og endda vision, men at kreativitet skal indarbejdes i alle hjørner af organisationerne, for at man kan tilpasse sig hurtigt nok og udnytte de muligheder, som kommer og går hurtigere, end vi er vant til. Det siger sig selv, at dette er en radikalt anderledes verden end den, vi kommer fra, hvor en vis form for stabilitet er forudsætningen for den traditionelle organisations- og ledelsestænkning, vi er vant til.
Tidligere var individer afhængige af en vis fysisk kontakt med andre for at kunne udføre en opgave sammen og bidrage til en større organisations aktiviteter. Den begrænsning er fjernet. Individer har global rækkevidde, en tidligere ukendt adgang til information og kan deltage i globale virtuelle netværk, enten for fornøjelsens skyld, som bidragydere eller til at opbygge deres egne virtuelle virksomheder, som konkurrerer med mere traditionelle virksomheder. De sociale netværk Facebook, You Tube, Twitter, My Space og LinkedIn for professionelle har fået enorm udbredelse, og virksomheder er begyndt at bruge de sociale netværk til at skabe deres egne følgegrupper, følge med i, hvad der skrives og siges om deres virksomhed, og til markedsføring af deres produkter og ydelser.
Virksomhederne må indstille sig på nye forretningsmodeller og måder at sammensætte værdikæder på; at de skal integrere sig i en tættere dialog med kunderne igennem internettet og de sociale netværk; og at de skal lære sig nye kompetencer, så de kan følge med i den nye verden og udnytte de muligheder, der viser sig.
Vi er hos Global Partner igang med at sætte os ind i ændringerne og forholde os til deres betydning, så vi tilpasser os de nye tider. Vi er ved at få lavet E-business tjek og Elsebeth har tilmeldt sig en kursusrække hos Kommit Fyn om markedsføring på de sociale medier, hvor foredragsholderne på 1. seminar var LEGO mindstorm, der fortalte om deres succes med brugerdrevet innovation. Trendsales med 450,000 brugere der fortalte om vigtigheden af brugerinddragelse, dialog og god service samt kommunkationsbureauet Naked, der fortalte om deres erfaringer med brugen af sociale objekter såsom events, konkurrencer mv. for at udnytte den virale markedsføring for deres kunder bl.a. Nike, LEGO mv.
Elsebeth har oprettet en ny Facebook gruppe Guide Til det Gode Liv, hvor hun tilbyder gratis videocoaching og blogger jævnligt om hendes tanker og erfaringer om emnet at skabe Det Gode Liv. Mediet giver mulighed for at nå ud til en brederes skare af mennesker og skabe refleksion og dialog.
Skriv et svar