Det er ikke længere kun ansøgning, CV og jobsamtale, der bliver brugt til at vurdere, om en jobkandidat er den rigtige. Flere chefer bruger også nettet til at vurdere eventuelle kandidater, viser en ny undersøgelse fra Lederne.
Hver sjette leder, 17 procent, tilkendegiver, at de bruger sociale medier som eksempelvis Facebook, LinkedIn og Twitter til at finde yderligere oplysninger om ansøgere til en ledig stilling.
Sociale netværk er ikke kun tidsrøvere, men giver også mange muligheder. For eksempel kan det være et brugbart værktøj til rekruttering. Tjekker man som leder en kandidats profil, vil det give et bredere billede af kandidaten, siger Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver i Lederne. Derfor undrer det ham også, at flere ledere endnu ikke har fået øjnene op for at bruge sociale netværk i rekrutteringssammenhæng. Denne undren deler vi hos Elsebeth Fogh, da vores erfaring siger os, at langt flere ledere bruger disse redskaber både ved rekruttering og før de kontakter evt. nye leverandører. De fleste af vore kunder nævner, at de har Googlet os før de kontakter os. Derfor er det blevet et fokusemne både i vores karrierecoaching og jobsøgningskurser, men også når vi arbejder med forretningsudvikling for vore kunder.
Skriv et svar