Hovedtaleren på torsdagens Network010 konference var Bob Littell, skaberen af det respekterede verdenskendte fænomen Netweaving – What goes around comes around eller på dansk, den ene tjeneste er den anden værd. Hans motto er: Good things happen to those who make good things happen. Hans anbefaling er, at vi i stedet for som det første at tænke hvad kan jeg opnå, når vi møder nye mennesker tænker: hvad kan jeg gøre, for at denne person kan få sin forretning til at vokse? Hvordan kan jeg bidrage f.eks. ved at tilføre ny viden eller føre pgl. sammen med en relevant person fra mit netværk. Hvordan kan jeg gøre en meningsfuld forskel? Så vil du garanteret blive husket med taknemmelighed.
Så i stedet for kun at præsentere andre for vores tillærte elevatortale, vil det være langt mere værdiskabende at lytte til, hvem denne person er og hvad pgl. kunne have gavn af at vide. Så kan man fortælle, hvordan man helt specifikt kan tilføre denne værdi og krydre med en succeshistorie om hvordan, man har bidraget til lige netop denne udfordring.
Når man netværker huskede han os på, at det er lige vigtigt med follow up og follow through. Dvs. dagen efter du har mødt en spændende person, sender du en opfølgningsmail med tak for en hyggelig og inspirerende snak og foreslår at spise frokost sammen. Samtidig sender du pgl. en interessant artikel eller f.eks. anbefaling af en person , du ud fra samtalen tænker at personen kunne have gavn af at møde. Så du tilfører værdi.
Udfordringen ved at tænke og handle i forhold til dækning af andres behov er lige så stor som belønningen. Det højner både dit image i andres øjne og dit energiniveau. Det udløser lykkehormoner, når vi hjælper andre.
Han har skrevet bogen The heart & art of netweaving, der beskriver dette vind/vind/vind koncept. Den handler om at udvikle et nyt par ører eller nye antenner, der opfatter andres behov og udfordringer samt de muligheder, der er for at mache de rette mennesker eller den rette viden.
Tro mig, det kan revolutionere dine relationer til andre mennesker og dermed også din forretning, at være sammen med andre på en helt ny måde. Så jeg kan kun anbefale dig at sætte dig ind i tankegangen og prøve det af i dit eget liv. Jeg tilstræber at realisere det i mit liv. Så når jeg melder mig ind i et nyt netværk tænker jeg ikke længere, hvad kan de give mig og hvad kan jeg opnå kortsigtet. Jeg tænker mere langsigtet og med udgangspunktet, hvordan kan jeg bidrage til værdiskabelse. Det giver en oplevelse af meningsfuldhed. Det at skabe værdi for andre, vil helt automatisk bidrage til at sprede budskabet om, hvad du står for som person og hvad din ekspertise er.
Skriv et svar