Forleden til møde i DI Videnrådgiverne fortalte CEO Jens-Peter Saul Ramboll Group om deres globale strategi. Hans vigtigste råd var, at strategien skal være baseret på virksomhedens styrker og at man skal tage sig af svaghederne. Middelmådighed kan ikke nytte noget. Tjek jeres portfolio ud, hvilke områder vil i være i og vær så fokuseret på at få succes der. Tjek markedet. Der er en fare for at blive presset ud, hvis man ikke er markedsleder.
Sæt konkrete mål og aftal specifikke handlinger. Sørg for at strukturen er lean, at have det rette organisatoriske set up og identificer sårbarhed og risici. Beskriv jeres identitet – hvem er i? De er ikke de billigste, men lægger vægt på høj kvalitet og de bedste løsninger. De siger fra, hvis løsningerne ikke harmonerer med deres værdigrundlag. De er en værdibaseret virksomhed og anbefaler, at afdække hvordan ens virksomheds værdier harmonerer med kundernes. Bæredygtighed er en del af deres image og de anbefaler at man analyserer hvilke trends man står overfor i samfundet som vil få indflydelse på branchen, så man maksimerer indenfor Mega trends.
Det er vigtigt at vide hvilket felt man hører til: førerfeltet, udbryderne, følgerne eller bagtroppen. Der skal være styr på hjemmemarkedet, så man har en solid platform at springe fra. Man kan for hurtigt risikere at støde mod loftet, hvis man kun holder sig til det trygge hjemmemarked, så det er sundt at udfordre sig selv. Det er på de internationale markeder væksten ligger. Der kan der skabes mulighed for acceleration og kvantespring i omsætningen. Men samtidig skal der fokuseres på konsolidering, ligesom der skal laves benchmarking. Deres strategi proces har været både bottom up og top down. Toplederens rolle er at være meget tydelig i sine statements om hvordan man ønsker at udvikle virksomheden, er et af hans tips. Han nævnte at deres største udfordring er at turde bevæge sig ud af komfortszonen og løfte hele organisationen og så vigtigheden af at ansætte internationalt orienterede medarbejdere. Det skal besluttes, om man vil nøjes med organisk vækst eller overveje opkøb, fusioner etc.
Skriv et svar