Til VL gruppernes generalforsamling i oktober blev vi præsenteret for de nyeste principper for skabelse af profitabel vækst af Bain & Company. De har lavet en analyse af 2.000 virksomheder der indikerer at over en 10 års periode, er det kun ca. 10% af virksomhederne der når deres mål om en gennemsnitslig vækst- og overskudsrate på 5,5% om året. Dvs. 90% fejler. Ingen virksomhed kan opnå sine vækstmål uden en god strategi.
De har afdækket de 5 vigtigste søjler i en virksomheds strategi:
1. En stærk veldefineret og veldifferentieret forretningsmodel som bragt til sit fulde potentiale er markedsledende. Ca. 95% af de virksomheder Bain & Company betegner som vedvarende værdiskabere er markedsledere.
2. Markedsledere har mulighed for at outperforme followers med en factor 2 i forhold til den investerede kapital
3. At skabe passionerede ambassadører blandt kunderne, der elsker at gøre business med dig. De køber mere fra dig og de fremhæver og roser dig overfor venner og kolleger
4. Vigtigt med en disciplineret ekspansion på nye markeder. Når man spreder sig til nye regioner, brancher, forretningsområder eller produkter falder succesraten jo længere man går væk fra sin core business. Så disciplineret ekspansion betyder at man kun tilføjer et nyt element af gangen. Det vil fordoble din succesrate.
5. Skab en model der kan kopieres/repeteres. En metode hvor virksomhedens kerneaktiver og største styrker sættes ind i en ny kontekst.
Skriv et svar