Trænger du også til ny inspiration til at slippe kreativiteten og innovationen løs og samtidig få kraftfulde værktøjer til trykprøvning af ideerne og sikre en effektiv prioritering og handlingsplan?
Jeg har været på kursus hos Force Technology i forbindelse med projektet Off Shore Supply om eksportstrategi i redskabet Business Model Generation og sprudler af nye ideer og handlekraft. Værktøjet går ud på, at du forestiller dig et lærred med nogle felter, der alle er betydningsfulde for det samlede billede og tilsammen udgør helheden.
Elementerne er hvordan du skaber værdi for dine kunder og loyalitet, en dybere analyse af hvem der er dine kunder (empathy map), hvordan du når dine kunder dvs. kanalerne for markedsføring og levering, indtægtsstrømmende i virksomheden dvs. hvor kommer pengene fra, hvad er dine kerne aktiviteter, hvad/hvem er de vigtigste ressourcer, hvor ligger de største omkostninger og ikke mindst hvem er dine nøgle samarbejdspartnere og hvilken værdi tilfører de? Du udfylder så diverse post it med ord og tegninger og visualiserer din nuværende forretningside. Ideen er så at skrue på de enkelte knapper og overveje hvilken indflydelse det har på de øvrige, og komme op med en lang række nye forretningsmodeller ud fra de forskellige vinkler – godt hjulpet på vej af en lang række befordrende eksempler og spørgsmål i bogen, som du kan købe her. Det er vigtigt at inddrage diverse interessenter i processen og brainstorme og udvikle sammen.
Skriv et svar