Journalisten.dk bragte 28.5.10 artiklen Kvinde mand dig op der omtaler at kun hver fjerde kilde i medierne er en kvinde og at det ikke kun handler om at kvinderne bliver overset, men også om at de ikke tør stille op, hvilket opleves af en lang række journalister. De værgrer sig og undslår at stille sig op med begrundelser som de ved ikke nok, de skal hente børn etc. Læs om de 5 tip der skal få flere kvinder i medierne og Elsebeth Fogh blogindlæg med egne erfaringer
Elsebeth Foghs blogindlæg:
Super interessant artikel der underbygger mine erfaringer med coaching af kvindelige ledere, hvor jeg oplever at kvinder generelt ofte er mere tilbageholdende end mænd og ikke har mod på at udfordre janteloven. Udtrykket Kvinde er kvinde værst, er det mit indtryk spørger i kulissen, så mange ikke har lyst til at stikke næsen for langt frem og sætte sig i position til at risikere kritik for at tro man er noget eller være opmærksomhedskrævende. Samtidig tror jeg det handler om ikke at ville risikere at komme i “mediemøllen” hvor holdninger jo ofte bliver præsenteret i en diskussion med modsatsrettede holdninger.
Måske er man bekymret for ikke at vide nok, ikke at være velformuleret nok, ikke at blive forstået på den rigtige måde etc. som er hæmmende overbevisninger vi har slæbt med i bagagen fra barndommen. Heldigvis kan vi arbejde med dem og erstatte dem med nye understøttende overbevisninger og hvis vi samtidig opsøger medietræning, så er jeg sikker på vi kan få “brudt den onde cirkel” og få flere kvinder til at udtale sig i medierne. Jeg kan anbefale Peter Horns bog Personlig branding. Sidste år deltog jeg i hans kursus branding af kvindelige bestyrelsesmedlemmer og modtog også personlig rådgivning, da jeg besluttede at nu skulle det være slut med at være tilbageholdende.
Men jeg kan godt genkende suget i maven første gang en journalist ringede vedr. et kursus i kriseledelse og skuffelsen, da citatet blev kortere end forventet, fotoet var en mandlig kollega der var gået konkurs, hvilket føltes som om han “stjal billledet” og endelig var der på siden overfor en meget større artikel, der beskrev nogle mandlige profesorers kritik af at konsulentbranchen slår plat på krisen. Men jeg besluttede mig dog for ikke at lade mig slå ud. At kæmpe for det jeg tror på og komme op på hesten igen. Jeg har dog fuld forståelse for, hvis mange giver op undervejs og ikke synes det er det værd.
Jeg oplevede også forleden at en journalist ringede og bad mig udtale mig om nogle hypoteser han havde omkring kvindelige ledere og netværk, som jeg ikke umiddelbart var sikker på var korrekte og ikke havde lyst til at blive disponeret i forhold til. Så spurgte jeg blot om jeg måtte ringe ham op indenfor 5 min med forskellige ideer til andre vinkler på historien med nyhedsværdi. Det var helt ok og vi aftalte så en tid for et interviews et par dage senere, hvor jeg havde god mulighed for at forberede mig.
Men det handler jo i bund og grund om at kaste os ud i det og turde sige ja, når vi bliver ringet op og have tillidt til at vi har noget på hjerte der er vigtigt at få ud, og at vi selv kan påvirke udfaldet. Jeg blev for et par uger siden ringet om af en journalist fra magasinet Syddanmark NU der bad mig coache den nye regionale udviklingsplan i forhold til hvordan man skaber Det Gode Liv og efterfølgende ville fotografen fotografere mig i badedragt på en luftmadras i en swimmingpool for at illustrere, hvor vigtigt det er at slappe af og holde fri ind imellem. Her sagde jeg ja, selvom det var grænseoverskridende (jeg er 47 år og mormor og hvilket kvindesyn er det der normalt ligger bag badefotos?) Jeg kom så selv dagen før fotosession med et forslag om at tage en strandkjole på i stedet og da vandet viste sig at være uklart, tog vi billederne i naturen i stedet. Så det ville da have været ærgeligt, hvis jeg havde sagt nej og afvist en spændende mulighed.
Min erfaring er, at vi kan medietræne ved at skrive blogindlæg som her. Udtale os og se hvilken respons der kommer og blot se den som feedback, vi kan vælge at forholde os til eller ej. Det er et utroligt godt forum at benytte de sociale medier og indmelde sig i diverse grupper med samme interesser og så bare skrive løs.
Så tak for denne anledning til at deltage i debatten og tak for jeres indsats for flere kvinder i medierne.Jeg er selv medlem af WOW women on their way, hvor kvinder arbejder sammen om at eksponere det store kvindelig lederpotentiale i Danmark.
Skriv et svar