De største danske erhvervssucceser har en klar fællesnævner. De har skabt en vinderkultur. Deres succes bygger ikke på en genial opfindelse – ingen af dem har opfundet det produkt, de bygger deres succes på. Deres succes handler mere om en genial måde at anvende andres opfindelser på – altså ledelse. Læs her om fællesnævnerne bag de globale erhvervssucceser A.P. Møller – Mærsk, Novo Nordisk, ISS, LEGO og JYSK. De fem virksomheder er alle optaget i Den danske ledelseskanon fra 2009, der atter er aktuel, efter udgivelsen af de første af i alt 12 bøger fra Gyldendal Business om Danmarks største ledelsesbedrifter. Fælles for virksomhederne er visionære og entreprenante ledere der ser muligheder og tør tage chancer og handler på deres overbevisninger, med en tro på og en tillid til, at det enkelte menneske kan gøre en afgørende forskel, hvis det har forudsætningerne og får mulighederne for det. Som Mads Øvlisen, tidligere koncernchef i Novo Nordisk, siger det: ”Medarbejdernes evne til at lære, til at forandre sig selv og til at forandre forretningen hurtigere end konkurrenterne, er den eneste varige konkurrencefordel, nogen virksomhed har. For mig har spørgsmålet derfor altid været: Hvordan sikrer jeg mennesker bedre muligheder for at udfolde sig? Men kompetencer er ikke nok, de skal have en retning via stærke handlingsvisende værdier. ”Læs hele artiklen her
Skriv et svar