Forleden deltog jeg i Fynsk Erhverv og Børsen Executive Clubs arrangement Netværk som vækststrategi , hvor Mark Patterson, Network Academy og medforfatter til bogen Experience Leadership in Practice og forfatter til den kommende bog The Network Code anførte, at erhvervslivets netværk udgør et stort uudnyttet potentiale. Danske virksomheder mangler viden, strategi og værktøjer til at arbejde professionelt med området. Remember it´s not what you know, but who you know that´s important – but also who knows you. Han anførte 10 succeskriterier for at skabe vækst gennem netværk
10 Succeskriterier for netværk:
- Fokuser på den dynamiske effekt – ikke på effekten alene (Hvem er de connected til)
- Identificer effekten på bundlinien (% der direkte stammer fra networking)
- Visualiser netværket (skab overblik over netværksstrukturen)
- Etabler en struktur, der er designet til at skabe vækst. Afdæk mønstre og nøglepersoner. (Som Jesus, der fik budskabet ud)
- Identificer de 20% der vil skabe de 80% vækst (jfr. Pareto´s 80/20 regel)
- udfyld de strukturelle huller (find de personer, der knytter de øvrige sammen)
- Vækst gennem svage relationer (Spørg hvilke kunder, der generer flest nye kunder – ofte de nyeste kunder)
- Stop med at sælge og start med at networke (skab relationer)
- Personlig & Corporate branding (kommuniker)
- Tal med fremmede (mød nye mennesker og skab kontakt. Forstå strukturen)
- Giv folk mere end de forventer – derfor en nr. 11. Skab selv vækst for netværket, så de opnår ROI (Return on investment)
Skriv et svar