Det er et krav til ledere i en stadig mere kompleks verden, at de er i stand til at modtage hjælp fra andre mennesker ifølge organisationspsykologiens grand old man professor Edgar Schein, skriver Berlingske Nyhedsmagasin 9. april. Han har undersøgt hjælpens væsen, og hvorfor det kan være så svært, for især ledere at bede om den. Intet menneske har svar på alting, siger han, så derfor er det et krav til ledere i dag, at de tør spørge andre mennesker – også deres medarbejdere – om hjælp. Ellers bliver opgaven ikke løst. I sin bog Hjælp – om at give og modtage hjælp, udforsker han hjælpens væsen og og den dynamik mellem mennesker, der får samarbejdet til at glide, eller gå i stå. I forhold til de virksomheder han har studeret, siden han i 1952 blev phd, er hovedpointen, at lederens rolle må ændre sig fra beslutningstagerens til hjælperens, facilitatorens og coachens.
Edgar Schein har mødt mange chefer, der ikke forstår samarbejdets væsen, at der er en høj grad af indbyrdes afhængighed. Det handler ikke bare om at bede om hjælp uden at føle sig sårbar, men også om at skabe et klima, hvor mennesker får lyst til at give informationer fra sig. Der er magt på spil. Menneskelige relationer handler om status og positionering. Vi forsøger enten at rykke op i graderne eller bevare status. Der er iflg. Schein mange ledere (og ifølge egen erfaring mange andre), der bruger rollen som hjælpere til at få kontrol over andre og føle magt. Kender du det fra dig selv? At du tror du skal redde eller fixe/reparere andre? Artiklen får mig til at gribe i egen barm. Den slags er nemlig farligt iflg. Schein. Ledere skal ikke bruge deres magt til at tro, de skal “løse problemet”
Gode hjælpere får deres tilfredsstillelse ved at give hjælp, ikke udøve magt. Det er misbrug af den magt, man automatisk tildeles, når man beder om hjælp. Lederes skal passe på ikke at behandle deres medarbejdere som var de fremmede, siger han. Via hjælpen opbygges relationerne til andre mennesker.
Overvej lige engang dine egne motiver for at yde hjælp, og hvor ofte du selv beder om den?
Hjælp kan være kilde til at nå nye højder i samarbejdet, men skal gives med omtanke. Den skal heller ikke overdrives. Og ikke mindst er det vigtigt at huske, at ingen – heller ikke topledere (konsulenter eller coaches) – er eksperter på alting og andre menneskers problemer. Komplekse opgaver kan løses, når ledere og medarbejdere hjælper hinanden, mener Schein. Hans forslag er at skabe rammer for en åben, ligeværdig dialog om opgaverne. At blive i stand til at hjælpe uden at dømme eller vurdere, men holde sig til at referere til rene observationer.
Skriv et svar