Torsdag i uge 6 var det lykkedes ICF at få Janet Cloos, Global Lead of coaching, IBM til at holde indlæg til et arrangement sponsoret af coach.dk i Valby. Det var et yderst inspirerende foredrag og en god dialog, hvor hun fortalte om IBM´s globale strategi om at benytte coachingværktøjer som grundværktøj i deres lederudvikling, for at øge ledernes og medarbejderens performance og dermed forretnings resultatopnåelse. Hun fremhævede bl.a. at deres erfaring er, at coaching kompetencer har positiv indflydelse på en lang række ledelsesdiscipliner såsom: evne til delegering, at stimulere til ejerskab/commitment, kommunikation, motivation, personlig effektivitet, ledelses effektivitet, time management, konflikthåndtering, at holde medarbejderne ansvarlige og medarbejderudviklingen generelt.
Coaching indgår både i deres lederuddannelses moduler om salg, personaleledelse, lederskab, selvbevidsthed etc. samt som selvstændig disciplin, ligesom de også benytter sig af mentoring og netværk. Det er Janets hovedansvarsområde at tænke coaching ind i lederudviklingen og dermed medarbejderudviklingen på globalt plan. Det er yderst inspirerende, at vi har en dansker på en så fremtrædende position, der arbejder for udbredelse og anerkendelse af coaching i en så velanset virksomhed som IBM.
IBM er inspireret af GROW modellen af John Whitmore og arbejder hen mod, at IBM ledere benytter coaching som kommunikationsredskab og i deres ledelsesstil for at åbne op for medarbejdernes potentiale til at maximere performance. Hos IBM kalder man programmet det, det reelt er Coaching Skills dvs. fokus er på at mestre teknikker, og man koncentrer sig om ren business coaching ikke life coaching. Man er meget opmærksom på, at når der benyttes coaching er det primære fokus coachees mål (ikke lederens), men at det handler om at øge performance og skabe bedre resultater.
Man har valgt ikke at have interne coaches, der kun coacher, men der er over 300 certificerede coaches ansat hos IBM, som er ledere & undervisere mv.
Skriv et svar