Elsebeth Fogh

Results through people

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor og modtag den gratis E bog Hjælp jeg er så træt af, at ingen forstår mig – styrk din indre power og bliv hørt forstået og respekteret.

  • Forside
  • Shop
  • Styrk din indre power
  • Blog
  • Artikler
  • Coach brevkasse
  • Coach
    • Coach profil
      • Målgrupper
      • CV
    • Karriere coaching
    • Ledercoaching
    • Teamcoaching
    • Stresscoach
    • Integrative coaching
      • The Shadow Effect
      • Blue Print Coaching
      • Referencer Integrative Coaching
    • DiSC profiler
    • Outplacement
    • Livshjulet
  • Ledelsesrådgiver
    • Referencer
      • Samarbejdspartnere
      • Referencer fortsat
  • Citater om livet
  • Video
  • Kontakt
You are here: Home / Artikler / Viden til vækst – samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv

Viden til vækst – samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv

26. november 2010

Deltog i denne uge i konference på Syddansk universitet hvor erhvervslivet var inviteret til dialog om samarbejde. Det var dog tankevækkende at langt de fleste deltagere var fra erhvervsråd/organisationer og universiter, mens kun få erhvervsledere mødte op. Niels Milling underdirektør i Dansk Erhverv kom med meget klare anbefalinger til universitet om at være forretningsorienterede og risikovillige til at afprøve nye strategiske samarbejder med serviceerhvervene, finde balancen i produktudviklingen mellem efterspørgsels- eller udbudstyring, vigtigheden af at ydelserne er kommunikerbare og operationelle og ikke mindst skaber merværdi på kort og lang sigt for virksomhederne. Universiteterne skal udvikle et nyt mindset omkring salg og ikke kun formidling. Være offensive/proaktive, sætte succesmål for samarbejdet og påvise enten omkostningsminimering eller omsætningsvækst, segmentere kunderne og skabe synlige kontaktsteder for hvor man skal henvende sig. Og så skal man tale samme sprog. Som CSR rådgiver Claus Amundsen Telenor udtrykte det: den røde løber skal rulles ud. Det skal gennemtænkes hvordan universiteterne gør sig attraktive og spilbare overfor erhvervslivet ligesom erhvervslivet skal gøre sig lækre overfor kunderne, som man skal kende nøje.

Claus Amundsen fortalte bl.a om projektet Fra tanke til faktura og fremhævede, at det handler om at skabe nye veje mellem forskning og erhverv ved at gå fra kun at fokusere på hurtige resultater til at tænke i fælles værdier og dagsordener. Han talte om vigtigheden af en god balance mellem præstationsrummet og udviklingsrummet og delte sine erfaringer fra Telenor om akademisk samarbejde om samfundsansvar bla. i Bangladesh, hvor Telenor skalerede op i forbindelse med etablering af sol- og vinddrevne anlæg til elforsyning til telenettet, hvilket har givet adgang til sundhedsinfo til befolkningen. Man kan opnå uventede perspektiver, trendspotting, kvalitetssikring og tænke både større og mere globalt. Det handler om udvikling som mind-set.

Niels Milling fra Dansk Erhverv fremhævede de forretningsmæssige udfordringer for alle vidensvirksomheder: synliggørelse, specialisering, effektivitet, prissætning, ledelse (virke som et team i forhold til loyalitet) internationalisering, beskyttelse af brandet/image, troværdighed, fornyelse/innovation og produktivitet. Man skal være knivskarp.

Han anbefaler regeringen at forskningsmidlerne skal orienteres mod vækst i SMV´er & service erhvervene (som udgør over 60% af BNP samt er i vækst). At Universiteterne skal have stærkere incitament i form af belønning for vidensdeling. Samtidig skal det være karrierefremmende at samarbejde med erhvervslivet. Der ligger en meget stor barriere på dette område, som han gav eksempler på, hvor forskere ikke ville indgå samarbejde med SMV´er der ikke var attraktive nok til at få publiceret artikler anerkendte steder. Det opsøgende arbejde kan foregå i OPS dvs. offentligt/privat samspil.

Universitet præsenterede deres foreløbige resultater af projektet SciCo (Science Communication) hvis formål er at systematisere og professionalisere forskningsformidlingen i form af en kogebog der opsamler national og international viden om universiteters måder at forskningsformidle til erhvervslivet på samt erhververslivets ønsker, hvilket var formålet for konferencen. De gav også en orientering om de formelle samarbejdsmuligheder i form af praktikanter, projekter/opgaver, studentermedhjælpere, erhvervs phd, videnskuponer etc.

Relaterede indlæg:

  1. DI Videnrådgiverne – ingen vækst uden produktivitet og viden
  2. Balance mellem kontrol og tillid
  3. Samarbejde med Universitetet
  4. Vækst og bæredygtighed af Steen Hildebrandt

Skrevet i: Artikler

Forrige indlæg Næste indlæg

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kurv

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh har siden 1998 coachet ledere og medarbejdere til den korteste vej til de vigtigste mål. Til fornyet indsigt og bevidsthed om, hvad de virkelig ønsker sig. Bidraget til overblik over, hvad der helt specifikt skal til, for at nå de vigtigste mål, og hvad der står i vejen. Sikre at der skabes varige forandringer.

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Copyright © 2025 · Elsebeth Fogh · Udviklet af: ReneSejling.dk

Copyright © 2025 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log in

For at forbedre din brugeroplevelse bruger dette website cookies .Accepter

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR