Deltog i denne uge i konference på Syddansk universitet hvor erhvervslivet var inviteret til dialog om samarbejde. Det var dog tankevækkende at langt de fleste deltagere var fra erhvervsråd/organisationer og universiter, mens kun få erhvervsledere mødte op. Niels Milling underdirektør i Dansk Erhverv kom med meget klare anbefalinger til universitet om at være forretningsorienterede og risikovillige til at afprøve nye strategiske samarbejder med serviceerhvervene, finde balancen i produktudviklingen mellem efterspørgsels- eller udbudstyring, vigtigheden af at ydelserne er kommunikerbare og operationelle og ikke mindst skaber merværdi på kort og lang sigt for virksomhederne. Universiteterne skal udvikle et nyt mindset omkring salg og ikke kun formidling. Være offensive/proaktive, sætte succesmål for samarbejdet og påvise enten omkostningsminimering eller omsætningsvækst, segmentere kunderne og skabe synlige kontaktsteder for hvor man skal henvende sig. Og så skal man tale samme sprog. Som CSR rådgiver Claus Amundsen Telenor udtrykte det: den røde løber skal rulles ud. Det skal gennemtænkes hvordan universiteterne gør sig attraktive og spilbare overfor erhvervslivet ligesom erhvervslivet skal gøre sig lækre overfor kunderne, som man skal kende nøje.
Claus Amundsen fortalte bl.a om projektet Fra tanke til faktura og fremhævede, at det handler om at skabe nye veje mellem forskning og erhverv ved at gå fra kun at fokusere på hurtige resultater til at tænke i fælles værdier og dagsordener. Han talte om vigtigheden af en god balance mellem præstationsrummet og udviklingsrummet og delte sine erfaringer fra Telenor om akademisk samarbejde om samfundsansvar bla. i Bangladesh, hvor Telenor skalerede op i forbindelse med etablering af sol- og vinddrevne anlæg til elforsyning til telenettet, hvilket har givet adgang til sundhedsinfo til befolkningen. Man kan opnå uventede perspektiver, trendspotting, kvalitetssikring og tænke både større og mere globalt. Det handler om udvikling som mind-set.
Niels Milling fra Dansk Erhverv fremhævede de forretningsmæssige udfordringer for alle vidensvirksomheder: synliggørelse, specialisering, effektivitet, prissætning, ledelse (virke som et team i forhold til loyalitet) internationalisering, beskyttelse af brandet/image, troværdighed, fornyelse/innovation og produktivitet. Man skal være knivskarp.
Han anbefaler regeringen at forskningsmidlerne skal orienteres mod vækst i SMV´er & service erhvervene (som udgør over 60% af BNP samt er i vækst). At Universiteterne skal have stærkere incitament i form af belønning for vidensdeling. Samtidig skal det være karrierefremmende at samarbejde med erhvervslivet. Der ligger en meget stor barriere på dette område, som han gav eksempler på, hvor forskere ikke ville indgå samarbejde med SMV´er der ikke var attraktive nok til at få publiceret artikler anerkendte steder. Det opsøgende arbejde kan foregå i OPS dvs. offentligt/privat samspil.
Universitet præsenterede deres foreløbige resultater af projektet SciCo (Science Communication) hvis formål er at systematisere og professionalisere forskningsformidlingen i form af en kogebog der opsamler national og international viden om universiteters måder at forskningsformidle til erhvervslivet på samt erhververslivets ønsker, hvilket var formålet for konferencen. De gav også en orientering om de formelle samarbejdsmuligheder i form af praktikanter, projekter/opgaver, studentermedhjælpere, erhvervs phd, videnskuponer etc.
Skriv et svar