Elsebeth Fogh

Results through people

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor og modtag den gratis E bog Hjælp jeg er så træt af, at ingen forstår mig – styrk din indre power og bliv hørt forstået og respekteret.

  • Forside
  • Shop
  • Styrk din indre power
  • Blog
  • Artikler
  • Coach brevkasse
  • Coach
    • Coach profil
      • Målgrupper
      • CV
    • Karriere coaching
    • Ledercoaching
    • Teamcoaching
    • Stresscoach
    • Integrative coaching
      • The Shadow Effect
      • Blue Print Coaching
      • Referencer Integrative Coaching
    • DiSC profiler
    • Outplacement
    • Livshjulet
  • Ledelsesrådgiver
    • Referencer
      • Samarbejdspartnere
      • Referencer fortsat
  • Citater om livet
  • Video
  • Kontakt
You are here: Home / Artikler / Sociale medier – kom ind i kampen

Sociale medier – kom ind i kampen

13. oktober 2010

Jeg har deltaget i et Masterclass forløb arrangeret af KommitFyn, hvor fokus sidst var på, hvorfor vi bruger de sociale medier – hvilke psykologiske, kulturelle og mellemmenneskelige faktorer, der ligger til grund for vores gøren og laden på de elektroniske kommunikationsplatforme. Social Media Strategy specialisten Trine Marie Kristensen, Social Square har selv en blog, som bruges til at gøre sig selv kendt i målgruppen, en mulighed for dialog og at skabe flere relationer. Det handler om design af behagelige samtalerum, som ikke er for polerede – hvor vi kommer tættere på målgruppen. Er tilstedeværende og synlige og opretter lytteposter, men også have et talerør. At være brandet. At der er relevans og vi er rare at føre en samtale med, så folk gider skrive med os. Kun starte samtaler man selv har lyst til at deltage i  – ikke kede folk ihjel. Starte med at give gruppen noget f.eks. links, artikler og egne ideer samt spørge til deres. Det er her vigtigt at aftale klare roller for, hvem i virksomheden der blogger og svarer på spørgsmål. At afdække målene og deltagelsen/engagementet. Det skal vendes fra at se det som ekstra arbejde til at se merværdien i form af færre e mails, tættere relationer, hurtigere resultater etc. Man kan vælge at bruge andres åbne platforme eller etablere egne.  Husk at Google dig selv og virksomheden og check hvordan du fremstår.

En anden interessant foredragsholder var internetpsykologen Anders Colding-Jørgensen, der fremhævede at på Facebook er man på med sit eget navn og sit eget brand. Vi bruger kommercielle produkter til at opbygge vores identitet online. Som identitetsskabende elementer. Folk bliver fans af ting, de synes siger noget om dem. Har du overvejet hvem du er på nettet? Hvis du vil følges, så skriv noget der er værd at følge. Der er en alarmklokke hos ham der ringer, når en virksomhed spørger, hvordan får vi folk til at..Husk de gør det allerede – følger interessante brands, blogger og deltager aktivt. Det er ikke dem, men os der skal ændre adfærd, hvis vi ønsker aktivitet.

Facebook er en succes, fordi det er et relationsmedie. Værdien forøges hver gang, der kommer et nyt medlem. Brugerne forvandles til evangelister ved at dele indhold, de synes er fedt, så det bliver federe for dem selv. Og så er det et feedback system, hvor vi foretager os noget og får en belønning i form af knappen I like it eller en kommentar.  Et centralt princip i adfærdspsykologien. Det at vi ikke får reaktioner hver gang, gør det mere aktraktivt at søge at opnå, så vi er mere tilbøjelige til at prøve igen.

Det handler ikke om at sende mails til hinanden, men om at kommunikere med sig selv som udgangspunkt og man lader folk segmentere sig. Der er stor transparens, da alle kan se aktiviteten. Facebook dækker et reelt behov for at profilere sig selv og skabe relationer til andre. Profiler bliver til identiteter og præsenterer en selvfremstilling. En måde at udtrykke sig selv på. Og så er det nemt at komme igang.

Men vi skal passe på ikke at se fans som modtagere, vi blot kan få lov til at informere på. Det er et forældet mindset – not very Facebook. Facebook handler om viral markedsføring, en form for worth of mouth, hvor vi deler for at andre skal opnå en forbedring eller fordel, undgå en forringelse eller et tab eller for at få anerkendelse, øget selvværd eller social validering.

Som virksomhed skal vi forstå, hvad der driver folk. Vi skal bidrage til at skabe identitet. Dække et behov. Det skal være attraktivt og skabe et positivt image. Vi hænger jo heller ikke en tilbudsavis op på væggen i stuen derhjemme. Vi skal sælge drømmen om et bedre liv. Hvad vil du helst kendes som? Den bedste udgave af os selv. Derfor knytter vi ting til os som understøtter en lettere idealiseret udgave og giver os social status. 

Kun en ting er mere spændende end mig – når andre taler om mig. Den fedeste måde at være sig på. Så det bedste man som virksomhed kan gøre, er at give plads til at folk kan tilføje noget af sig selv.

Facebooks vision: Give people the power to share & make the world more open and connected. Facebook ophæver menneskets begrænsning og lader os være flere steder samtidig. Lader os være sociale uden at være sammen.

Relaterede indlæg:

  1. Ledere på sociale medier er blevet mere reglen end undtagelsen
  2. Sociale iværksættere buldrer frem

Skrevet i: Artikler

Forrige indlæg Næste indlæg

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kurv

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh

Elsebeth Fogh har siden 1998 coachet ledere og medarbejdere til den korteste vej til de vigtigste mål. Til fornyet indsigt og bevidsthed om, hvad de virkelig ønsker sig. Bidraget til overblik over, hvad der helt specifikt skal til, for at nå de vigtigste mål, og hvad der står i vejen. Sikre at der skabes varige forandringer.

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Copyright © 2025 · Elsebeth Fogh · Udviklet af: ReneSejling.dk

Copyright © 2025 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log in

For at forbedre din brugeroplevelse bruger dette website cookies .Accepter

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR