Ledelse er som at opdrage børn fastslog CEO Nils Smedegaard Andersen, A P Møller Mærsk – som et led i en stram retorik om deres turn around – og høstede tragisk nok bifald fra salen i formiddags til møde i Børsen Executive Club, hvor jeg var så heldig efterfølgende at få et spørgsmål igennem til ham via SMS, om de måler på og oplever konsekvenser af den mål og performancekultur, deres ledelse fokuserer så hårdt på. Hvor en del af svaret er, ja men nu er det jo ikke en popularitetskonkurrence! Nej tænker jeg – men har i overvejet om i bedriver livsfarlig ledelse?
Han tog udgangspunkt i deres Group Priorities og fremviste stolt deres motto: Tighter control. Han fremhævede at deres krisestyring tager udgangspunkt i at få performance op. Mål er profitabel vækst. Deres ledelse bygger på en operativ agenda der bliver målt via performance management, da man mener det giver autonomi for de enkelte business units som bliver holdt fuld ansvarlige for deres performance. Der er individuelle mål og gruppemål såvel som mål for forretningerne. De bliver målt på, hvor dygtige ledere de er og hvordan de klarer sig, som han understregede. Og de bliver forfremmet og aflønnet herefter.
På spørgsmål fra chefredaktør Niels Lunde, Børsen om, hvordan man som ledelse modtager nye ideer fra medarbejderne var svaret, at vi har 5 spændende opgaver, dem koncentrerer vi os om. Det er som at opdrage børn. Det er nemmere end at gå og sige nej, nej du må ikke det og det.
Chefredaktøren spurgte videre, om afskedigelser har givet eftervirkninger feks. indflydelse på værdierne, hvortil han svarede at han håber de er trygge og at værdierne er i orden. Men vi har ikke en afdeling der tager sig af værdier. Det er noget, der er indarbejdet. Men vi kan ikke tillade os at hvile på fortiden. Der er ikke plads til os, hvis vi ikke gør det konkurrence dygtigt. Det koster naturligvis på værdikontoen at afskedige. Vi har udvalgt 120 topfolk, ledere der ved, at vi er nødt til at gøre det, vi gør benhård. Krav om performance er meget mere i fokus nu, og man ved hvad det betyder.
Dem der står stille bliver kørt ned af rulletrappen igen! Den bliver ved med at køre. Vil det sige, at man løber hurtigere ? spurgte Niels Lunde. Ja det håber jeg, var det kontante svar.
Til spørgsmål fra Niels Lunde om det, at man belønner for kompetencer som eksekvering koster på kernekompetencerne og man kan risikere at miste kompetencer som kreativitet og innovationsevne svarede han, at nej det mente han ikke. Deres kerneforretning er driftsbaseret og derfor er daglig drift i fokus.
Til mit afsluttende spørgsmål om de måler på og ser konsekvenser af mål og performancekulturen svarede han, at de laver løbende temperaturmålinger hvert år, kaldet employee engagement, hvor de får 90% besvarelser. Men det er jo ikke en popularitetskonkurrence konstaterede han tørt. Vi har udfordringer – men det tror jeg alle har. Det kan vi ikke sige os fri for.
Ved utilfredshed kan man anonymt henvende sig, da vi har indført en whistleblower ordning. Får i henvendelser spurgte chefredaktøren? Ja det gør vi. Om hvad tilføjede han. F.eks. at man synes ens leder skaber stress var det afsluttende svar – som kom til at hænge lidt i luften
Jeg ville rigtig gerne have hørt mere om, hvilke overvejelser de har gjort sig i ledelsen, og hvilke tiltag de har i forhold til forebyggelse og håndtering af stress.
Jeg må indrømme, at jeg som stress coach ikke går ind får deres “opdragelsesmetoder” og kan være bekymret for, om de bedriver livsfarlig ledelse
Skriv et svar