Følelser i ledelse og følelsesmæssig intelligens er en vigtig parameter for at få succes som leder
Følelsesmæssige intelligens er blevet en vigtig parameter for at få succes som leder. Derfor er det vigtigt at interessere sig for følelser i ledelse. Følelser smitter og lederens følelser smitter i særdeleshed citat George. Rationalitet og følelser er ikke to adskilte dele. Forskning viser at følelser spiller en central rolle i effektive beslutningsprocesser – gode beslutninger integrerer følelser og logisk tænkning Damasio & Gilkey – ifølge Claus Elmholdt phd, lektor på institut for kommunikation på Ålborg universitet, som jeg hørte i går på SDU. Han underviser bla. i personligt lederskab på master i offentlig ledelse. Følelser i ledelse medierer organisatoriske output som effektivitet, kvalitet og trivsel. Interessant at afdelinger præget af positive følelser præsterer bedre.
Følelser i ledelse og følelsesmæssig intelligens er moderne
Et andet citat der underbygger dette: Følelser betyder alt, for uden dem ville intet have betydning. Væsener uden følelser ville ikke opleve nogen mening med livet eller for den sags skyld med at begå selvmord. Følelser er livets energi og de binder os sammen Finnemann. Når vi bliver bevidst om det, kan vi bruge det bevidst. Bevare hovedet koldt samtidig med, at man er i kontakt med egne følelser. Balancere ved via sin bevidsthed at kunne regulere sig selv og samtidig være i kontakt med sin krop og sine følelser.
Det er blevet moderne at knibe en tåre og vise sine følelser som f.eks. kronprinsen ved bryluppet. Det der engang var pinligheden selv er nu blevet genstand for den allerstørste interesse citat Susanne Brøgger. Vi ser nærmest en jagt på autenciteten. Følelser har fået en anden og mere tydeligere rolle både i offentligheden og i opdragelsen af vore børn. Vi opdrager dem nu til at være mere sensitive overfor egne og andres følelser. At tage følelserne ind og turde vise følelser.
Følelser i ledelse og følelsesmæssig intelligens er en strategisk ressource
Følelserne er kommet ud af skabet ikke for følelsernes skyld, men fordi følelserne i dag betragtes som en strategisk ressource og en produktivkraft ifølge Claus. Følelser er blevet et strategisk ledelsesredskab i jagten på effektivitet og bedre bundlinje og derfor er lederens emotionelle intelligens dvs. evne til at forstå og regulere følelser i sig selv og andre en central lederkompetence, der søges udviklet på diverse lederkurser citat Goleman.
Ledere der undertrykker eller forstiller følelser er negativt korreleret med medarbejdernes jobtilfredshed viser forskningsresultater af Finneman
Som Claus Elmholdt fremhæver handler det om at finde balancen mellem at understyre, hvor man lader sig rive med af følelserne og at overstyre, hvor faren er man f.eks. indfører et følelsesmæssigt positivitets tyrrani og bliver manipulerende via en sproglig iscenesættelse – hvis man f.eks. kun italesætter de positive følelser og de “negative” følelser bliver dømt som illegitime, hvor der ikke er plads til kritiske synspunkter. Det kan give øget stress og personalegennemtræk og dermed have store konsekvenser for både trivsel og produktivitet viser undersøgelser. Man risikerer at miste kontakten til både egne og medarbejdernes følelser.
Styring af følelser er legitimt fremhæver Claus – når det er i helhedens interesse. Han gennemgik forskellige definitioner på og indfaldsvinkler til følelser, som du kan læse mere om i hans bog Følelser i ledelse. Følelser er et komplekst fænomen, som kan angribes fra flere vinkler:
Følelser som biologi – personlighedstræk
Følelser som formet af tidligere erfaringer – Den psykodynamiske vinkel der stammer fra Freud og bl.a. bygger på, at hvis vi kan placere tingene de rigtige steder, kan vi få større handlefrihed
Følelser som kognitiv vurdering af en situation – f.eks. frygt hvis man ser en slange
Følelser som sociale – social regulering af normer påvirker individer og gruppers følelsesmæssige udtryk. F.eks lyst og nydelse eller frastødelse ved specielle delikatesser.
Følelser i ledelse og følelsesmæssig intelligens er autentisk ledelse
Vi talte også om autentisk ledelse som stammer fra græsk og betyder pålidelig, tilforladelig, troværdig, svarende til hvad noget giver sig ud for at være og Claus fremhævede spændingsfeltet mellem det Selv-referende og det relationelle perspektiv på autentisk ledelse. Er det noget man kan være i sig selv eller giver det kun mening i relationen til andre.
Hvor en retning mener at atuentisk ledelse er at lede i overensstemmelse med sit sande selv citat Avolio. Og Charlotte Mandrups definition: Autencitet er den uhåndgribelige ting der giver andre en fornemmelse af ægthed. Det er en evne til at være fysisk, mentalt og følelsesmæssig tilstede, koncentreret, fokuseret og nærværende. Det er at vise sig og møde andre uden forstillelse. Det er at kunne mærkes.
En anden retning har en mere relationel definition: Effektive ledere skjuler ikke hvad de føler, men er følelsesmæssig sensitive og evner at regulere følelser på et dybere plan bag det overfladiske udtryk. Den indre kropslige oplevelse repræsenterer ikke en særlig sand version af selvet adskilt fra konteksten, men autentisk ledelse skabes netop i det ekspressive udtryk der formår at integrere kropslighed og social meningsskabelse ind i den organisatoriske kontekst.
For at blive opfattet som autentisk fremhævede Claus, må ledere kunne udtrykke deres følelser og de emotionelle tilstande de faktisk føler. Det vil sige kongruent med deres kropslige oplevelser på en meningsfuld måde i relation til konteksten og med øje for balancen mellem de 2 faldgruber strategisk overstyring (der mister forankringen i det kropslige) og understyring (der giver følelser og handleimpulser frit løb, hvilket kan skabe en vilkårlighed, der kompromitterer andres oplevelse af autencitet)
Følelsesmæssig uddannelse
Jeg er uddannet af Debbie Ford ved Ford Institute for integrative & transformational coaching i Californien der netop bygger på emotionel education, så jeg coacher ledere i længerevarende forløb, hvor vi udvikler den følelsesmæssige intelligens og autenciteten. Jeg har ligeledes taget IIT International intensive training ved Marshall Rosenberg, Center for Nonviolent Communication som også tager udgangspunkt i evnen til at forstå egne og andres følelser og den menneskelige psyke.
At anerkende følelser, tanker, kropssignaler og adfærdsmæssige impulser
Jeg er endvidere certificeret stresscoach og mindfulness instruktør, hvor man mærker sig selv og sine følelser, kropslige signaler og adfærdsmæssige impulser, undersøger dem med venlig og nysgerrig opmærksomhed og taler om dem. Så jeg kan kun tilslutte mig at følelser er en strategisk ressource, der heldigvis har vundet indpas i både den private og offentlige sektor.
Det nye paradigme i ledelse er bæredygtig ledelse med både hjerne, hjerte og følelser i modsætning til bevidstløs ledelse og det er helt naturligt for mig at tale følelser. Du kan læse mere om mine ydelser som ledelsesrådgiver her
Skriv et svar