Fyens Stiftstidende bringer i dag en kronik af koncernchef, dr. phil Klaus Ebbesen, der udtaler at i dag opfatter de fleste erhvervsledere det som naturligt, at virksomheden udviser social ansvarlighed f.eks. ved at engagere sig i sociale formål. Seneste skud på CSR stammen er Corporate volunteering, hvor virksomhederne engagerer sig i en sag ved at give medarbejderen mulighed for at udføre frivilligt arbejde i arbejdstiden. Han citerer en undersøgelse fra Socialeforskningsinstituttet fornyligt, der viser at danskerne har masser af lyst til at yde en frivillig indsats, men de savner overblik over mulighederne for at komme igang, ligsom det kniber med tiden. Derfor anbefales det, at virksomheden udvælger de konkrete initiativer.
Det er essentielt, at ledelsen sikrer, at der er overenstemmelse med virksomhedens kultur, værdier og produkter, hvilket kan betyde at virksomheden tilføres nye ideer til udvikling af produkter og serviceydelser og medarbejderne får udviklet deres kompetencer på nye måder. Der skal skabes rodfæste i hele organisationen.
Ledelsen skal gøre sig klart, hvilke forventninger og målsætninger der skal tillægges projektet, for selvom social ansvarlighed er det bærende motiv, så er det legitimt, at det også styrker medarbejdernes motivation og arbejdsglæde, Medarbejderne bør inddrages tidligt i dialogerne, så forankringen sikres.
Skriv et svar